Geelmuyden Kiese hadde fire nominasjoner til årets Sabre Awards, og har allerede vunnet 19 priser tidligere.

Flere norske gull i Sabre Awards

Fem gull og «Nordic Agency of the year», for norske byråer i årets Sabre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I år var 14 norske bidrag påmeldt, fordelt mellom seks ulike byråer. Geelmuyden Kiese hadde flest, med sine fire nominasjoner, og i tilegg en Diamond Sabre for sin kampanje «Know Your Rights» for Arbeidstilsynet. Nucleus kjempet sammen med BCW, Narva og Spotlight PR, om å bli årets byrå, i kategorien «Nordic Agency of the year».

Dette var den 17. utgaven av Sabre Awards EMEA, og den andre digitale utdelingen. Sabre deles ut av PRovoke Media, også kjent som Holmes Report, og regnes som en av verdens mest prestisjefulle PR-priser.

SABRE står for «Superior Achievement in Branding, Reputation & Engagement.

Prisutdelingen anerkjenner prestasjoner innen merkevarebygging, omdømme og engasjement. Kampanjene har blitt valgt ut fra mer enn 2000 påmeldinger, og evaluert av en jury bestående av bransjeledere.

Årets byrå i Norden

– Det er fantastisk, helt rått. Jeg er nesten stum. Det er en stor anerkjennelse, og jeg deler den med alle mine 31 fantastiske kolleger, sier byråleder i Nucleus Axel Revheim.

Nucleus vant kategorien «Nordic Agency of the year». Og det var en meget fornøyd byråleder som snakket med KOM24, rett etter at Nucleus ble annonsert som vinner.

– Det var et krevende år i fjor, så det godt med en slik anerkjennelse av alt arbeidet vi la ned i 2020, sier Revheim.

Nucleus har vunnet priser fire år på rad i Sabre Awards, og er for femte året på rad har Nucleus nominert flere bidrag i Sabre Awards.

Norske byråer hadde totalt 14 vinnersjanser, fordelt på Geelmuyden Kiese, Nucleus, PR-operatørene, Trigger, Gambit H+K og MSL.

Byråene Geelmuyden Kiese, Trigger og PR-operatørene vant alle gull. De to sistnevnte vant begge to gull hver, og PR-operatørene vant begge sine gull for «The world’s most beautiful gaming experience».

Som å vinne et mesterskap

MSL og Gambit H+K var de eneste to som ikke vant gull under kveldens utdeling, men begge er enige om at Sabre Awards er en høytstående prisutdeling.

– Sabre omtales ofte som EM/VM i PR. Norsk PR-bransje har tradisjonelt sett gjort det bra i Sabre, og det skyldes nok i stor grad at vi har vært en bransje som har klart å både kombinere strategi og kreativitet på svært høyt nivå globalt sett. I tillegg har vi hatt en offentlig sektor som har brukt mye ressurser på god og kreativ kommunikasjon, sier Managing Director i MSL Rolf Ellingsen Aaneland til KOM24.

Også for Gambit H+K henger prisen høyt.

– Dette er PR-konkurransen med størst global konkurranse, og derfor ekstra stort å ta hjem en SABRE. Prisutdelingen er viktig også for H+K globalt, og vi har totalt 12 nominasjoner sammen med våre dyktige internasjonale kolleger, sier leder i markedsavdeling i Gambit H+K og kundeansvarlig for Norad Marius Myhrvold.

Se alle nominasjonene nederst.


De norske nominasjonene:

«Know Your Rights» for Arbeidstilsynet, i kategorien «Multi-Country Programme», og i tillegg nominert til Diamond Sabre for «Superior Achievement in Research & Planning». (Geelmuyden Kiese)

«Når du er der for andre, er vi der for deg», for YS Stat, i kategorien «Institutional Image». (Geelmuyden Kiese)

«Clean Profit – The storytelling of Decon-X» for Decon-X, I kategorien «Institutional Image». (Geelmuyden Kiese)

«Impossible Games» for Fortum og Bislett Games i kategorien «Sponsorship». (Trigger)

«Norwegian Space Travel» for Visit Norway i kategorien «Integrated marketing». (Trigger)

«Ta vare på intimiteten» for Asan/Karo Pharma i kategorien «Marketing to youth». (Trigger)

«From Zero to Hero» for Farmasiet med PR-operatørene i kategorien «Nordics». (PR-operatørene)

«The world’s most beautiful gaming experience» for Ubisoft Nordic av PR-operatørene med Kite communication & event i kategorien «Social Media/Social Networking Campaign». (PR-operatørene)

«Power the Change» med Aker Solutions i kategorien «Employer Branding». (Nucleus)

«En annerledes jul» med Leger uten grenser i kategorien «Not-For-Profit Organizations». (Nucleus)

«Uten grenser» med Henning-Olsen Is og Leger uten grenser i kategorien «Sponsorships». (Nucleus)

«Verdens viktigste mål» med Norad-Direktoratet for utviklingssamarbeid i kategorien «Nordisk». (Gambit H+K)

«Global PR and positioning» med EpiGuard i kategorien «Medical Technology». (MSL)

Powered by Labrador CMS