Njål Hansen og Beat Technology har blitt vant til å jobbe digitalt med kundende det siste året. En potensiell kunde fra Romania tok kontakt, de ferdigforhandla en avtale og gjennomførte et prosjekt og lansert en lydboktjeneste uten at de har møtt hverandre.
Njål Hansen og Beat Technology har blitt vant til å jobbe digitalt med kundende det siste året. En potensiell kunde fra Romania tok kontakt, de ferdigforhandla en avtale og gjennomførte et prosjekt og lansert en lydboktjeneste uten at de har møtt hverandre.

Vil selge lydboktjenester til stadig nye markeder: Koronakrisen tvang de til å tenke kreativt

Da koronakrisen kom og de ikke lenger kunne reise på bokmesser i utlandet, måtte gjengen i Beat Technology tenke helt annerledes. Det ligger an til å gi dem en rekke nye kunder.

Publisert

– Det å regne det hjem er for tidlig å si ennå. Men i forhold til den eksponeringen vi fikk hvor vi kom i kontakt med litt over 100 forlag, agenter og andre i bransjen og hvor 60 av dem deltok på hele workshopen, det er bare de største messene vi kunne fått den eksponeringen på.

Det sier Njål Hansen, daglig leder i teknologiutviklingsselskapet Beat Technology, til KOM24.

Selskapet er over elleve år gammelt nå, men har gjort noen store u-svinger underveis. Det begynte som en musikkstrømmetjeneste ala Spotify, men tok aldri helt av. Så i 2015 tok de grep og endret helt forretningsmodell.

Viktige internasjonale messer

Da gikk de etter lydbokmarkedet og det er de som står bak teknologien til lydboktjenesten Fabel.

– Det har vært en fantastisk reise for oss og for Lydbokforlaget som har opplevd sterk vekst med den teknologien som vi har levert, sier han.

De siste to-tre årene har de jobbet mye med å internasjonalisere og skalere den teknologien.

– Det har vært viktig at vi klarer å finne flere kunder som har det samme behovet som Lydbokforlaget hadde, sier han.

Og vokst har de gjort. Nå har de kunder i elleve markeder og har 43 ansatte. Fra 2020 til 2021 forventer de en 50 prosent vekst i inntektene til 33 millioner kroner.

En måte å vokse på har vært å være til stede på bokmesser over hele Europa, som i Frankfurt og London.

– Det har vært viktig for oss å være til stede på bokmessene over tid og vi har fått masse oppmerksomhet. Særlig på den forrige Frankfurt-messen fikk vi konkrete kunder ut av det, forteller han.

Men hva gjør man når det kommer en verdensomspennende pandemi som gjør at reising ikke blir mulig og det dermed har det vært lite muligheter for å ha den typen markedsføring de siste årene og man samtidig vil ekspandere til nye markeder?

Man arrangerer webinar.

Harry Potter-hjelp

De brukte kontaktene sine og fikk med seg gode folk fra forlagshus som Pottermore, som publiserer Harry Potter-bøkene og gigantiske Penguin Random House som omsetter bøker for milliarder årlig og har over 10 000 ansatte samt den arabiske forleggerforeningen.

– Vi samlet noen av de beste hodene vi vet om i bokbransjen i vesten og så har vi rett og slett laget innhold rundt det. Vi hadde workshop med spørsmål og svar, hvor forlag i andre deler av verden kunne være med og få innholdet vårt oversatt, i dette tilfellet på arabisk, og de hadde muligheten for å stille spørsmål tilbake på arabisk og få svar fra noen av de beste hodene i bransjen, forteller han.

Han innrømmer at det gjerne ikke er så veldig innovativt i seg selv.

Men sier at det er gjennomføringen som betyr noe.

– Vi leide blant annet inn to oversettere for å gjøre jobben, forteller han.

– Vi satte sammen en pakke med hva forlag som ønsker å gjennomføre disse tingene må tenke gjennom. Helt fra produksjon, valg av innleser, hvilke bøker som skal leses og kanalstrategi for lydbøker. Det er det siste vi kan hjelpe forlagene med. Om de ønsker en egen kanal for lydbøker så har vi en ledende løsning for det, sier han.

All markedsføring ble gjort på LinkedIn og med hjelp av den lokale forleggerforeningen.

– Jeg hadde middels tro på dette

Dette gjorde at de kom i kontakt med med litt over 100 forlag, agenter og andre i bransjen og hvor 60 av dem deltok på hele workshopen. Noe slikt oppnår de bare ellers på de største bokmessene. Og kostnaden var bare på 30-40 000 kroner, en sjettedel av hva det koster dem å reise på en bokmesse fysisk.

Hansen innrømmer at han er overrasket over effekten.

– Jeg hadde middels tro på dette. Jeg sanksjonerte at vi skulle gjøre det, men jeg hadde begrenset tro på det, helt til vi gjennomførte workshopen og du var i det rommet med de menneskene som engasjerte seg, som stilte relevante spørsmål og som synes dette var ordentlig interessant og etterpå får interesse som er reint kommersiell, så var det bedre enn jeg hadde trodd, sier han.

Han tror dette kan gjøre de mindre bokmessene og de som er lenger unna mindre aktuelle å reise på fremover.

– Det var veldig morsomt å klare å lage så bra innhold for en utvalgt gruppe mennesker som ikke hadde fått det andre steder, sier han.

Han sier og at dette kan være en aktuell fremgangsmåte i fremtiden, selv når verden har åpnet opp igjen. Da gjerne i forkant av messer, så de potensielle kundene vet at de er der, noe han tror kan være med og forsterke salgsprosessen.

– Det er ingenting som er tristere enn å være på en messe og så er det ingen som vet at du er der. Jeg har hatt den følelsen før. Det har vært ganger der jeg har tenkt at dette ikke er den beste bruken av tiden vår, sier han.

Powered by Labrador CMS