Hele gjengen i Bennett samlet.
Hele gjengen i Bennett samlet.

Norges eldste byrå har utviklet egen markedsføringsteknologi: – Vi er banebrytende i Norge på dette

– Det er ingen som har tilsvarende i Norge per i dag.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er over 130 år og eneste grunnen til at vi har vært så lenge i markedet er at vi er flinke å tilpasse oss behovet til kundene og hvordan kommunikasjonen endrer seg. Så når vi rekrutterer nye folk er vi veldig bevist på at det skal være riktig type kompetanse i forhold til hva kundene trenger videre.

Det sier Jan Sverre Roterud som er markedsrådgiver og daglig leder i det som er landets eldste reklamebyrå, Bennett.

Byrået har vært med helt siden 1889 og har opplevd at Norge ble egen nasjon, to verdenskriger, en kald krig og en tøff koronapandemi.

– Ikke tilsvarende i Norge

Selv om byrået er over 130 år gammelt, har ikke utviklingen stoppet opp. En av tingene de har utviklet de siste årene er en selvbetjeningsløsing for å kjøre digitale kampanjer.

I løpet av 15 minutter kan du få satt opp en kampanje som kjører i mange ulike kanaler. Der får man en samlet rapportering på hvordan kampanjen går.

En konsekvens av det er at mer av totalkostnaden går til mediekjøp og at det er minst mulig manuell jobb.

Jan Sverre Roterud, markedsrådgiver og daglig leder i det som er landets eldste reklamebyrå, Bennett.
Jan Sverre Roterud, markedsrådgiver og daglig leder i det som er landets eldste reklamebyrå, Bennett.

– Mestergruppen, som står bak blant annet XL-bygg, Nordbohus, Blink-Hus, Mesterhus og Systemhus skal ta det mer og mer i bruk på merkevarene sine, sier han.

I Bennett kaller de det for en mulighet som kommer på toppen og som gir kunder muligheter til å kjøre mindre kampanjer og gjerne med lokale tilpasninger.

– Det er ingen som har tilsvarende i Norge per i dag. I utlandet har man løsninger, men ikke programmatisk bannerannonser. Jeg tenker at dette er framtida, sier han.

Roterud forteller at det er flere hundre kunder som bruker løsningen deres.

De har kjørt nasjonale kampanjer, brutt det ned i lokale uttak og gjort lokal tilpasninger.

– Det gir god effekt. Jo mer lokal i kommunikasjonen du er, jo bedre er effektene, mener han.

Foranledninga for selvbetjeningsløsninga var at de laget en automatisert løsning for bruktbolig med Eiendomsmegler 1 i 2015.

– Det vi så da var at det en boligselger har råd til å betale er begrenset. 60 prosent av kostnaden på kampanjen gikk til mennesketid og vi innså om vi skulle lykkes måtte vi ha en automatisert løsning.

Da endte de opp med en løsning som er så enkel at en eiendomsmegler kunne bruke 15 minutter på å sette opp en kampanje, sier han.

Fra det har de tatt med seg den tekniske motoren og dimensjonert den til at fra mindre bedrifter til store norske konsern kan bruke den.

– Banebrytende

– Vi er banebrytende i Norge på dette, mener han.

I 2021 som er siste året med offentlige omsetningstall hadde byrået en byråomsetning på 23,7 millioner kroner.

2022 var et år preget av at de mistet seks ansatte til Framom og har brukt mye tid på å få sju nyansatte på plass.

– Kundetilstrømmingen og jobbmengden vår er ekstremt godt, men rekruttering av folk og få de på plass tar tid. Effektiviteten er ikke på plass fra dag en, det tar halvt år til år, peker han på.

Men han ser mye lysere på 2023. Det til tross for at i Bergen har det kommet permitteringsvarsler og byråene i Oslo har varslet at 2023 blir tøft.

– Jeg ser veldig positivt på 2023. Nå for tiden får vi i snitt en ny kunde hver uke, sier han.

– Hvordan klarer dere det?

– Det er snakk om gode leveranser til de kundene vi har som andre legger merke til. Vi har en merkevare som er kjent i Midt-Norge og står seg nasjonalt, så er vi jo flinke, sier han.

De har nylig lansert nye nettsider og profil. Det mener Roterud er veldig viktig.

– Det er ekstremt viktig, for slik Bennett var for tre år siden er ikke slik vi er i dag, mener han. Vi gjorde også to nye ansettelser siste dag før påske som passer godt for våre videre satsninger i markedet.

Solgt for 130 millioner

Selv om byrået har basen sin i Trondheim jobber de nasjonalt. En av de jobbene de har vært mest stolt av de siste årene har vært en kampanje der de skulle markedsføre 21 fritidsboliger på en egen øy i Oslofjorden.

I løpet av seks uker med kampanje hadde de fått tak i 2500 interessenter.

– Alt måtte være kryptisk for vi fikk ikke lov til å gå ut med hvilken øy det var snakk om for man var redd for mye besøk på øya, sier han.

Det var Circle K som var selgeren og Sparebankstiftelsen DNB kjøpte hele øya for 130 millioner kroner. Det er DNT Oslo og Omegn og Oslofjordens Friluftsråd (OF) skal forvalte området.

Det var og Bennett som sto bak kommunikasjonen rundt salget. Da spilte de på at det var hele Norge som vant.

– Vi hadde klikkfrekvenser på opp mot 15 prosent. Det er ekstremt mye bedre enn på en vanlig boligvisning. Det går ut på filosofien våres, hvor vi kaller det målstyrt markedsføring. Her var målet å skaffe interessenter. Og vi vet at kreativ og god kommunikasjon gjør at en kampanje presterer mye bedre, sier han.

Roterud har vært i byrået i 25 år og er i dag en av to eiere, men han sier at det fortsatt er veldig spennende å jobbe.

– Det er nye kunder og problemstillinger hele tiden og kompetansen som kreves endrer seg hele tiden. Da må du like det og om du gjør det er det utrolig spennende, understreker han.

Men han innrømmer at han har begynt å tenke på en exit-plan.

– Jeg ser for meg på sikt så er det et yngre sjikt som kommer til å ta over byrået, sier han.

– Passive eiere er ikke bra

– Har du en tidshorisont på det?

– Det får utviklingen si. Men jeg tror det er viktig at eiere i et reklamebyrå må jobbe daglig i byrået. Et byrå med passive eiere er ikke en god setting, mener han.

– Betyr det at dere har planer om å selge dere ut etter hvert?

– Vi vil i hvert fall tilby eierskap til ansatte på sikt. Jeg har en plan, men jeg har ikke konkretisert den etter hvert, sier han.

For han sier at det fortsatt er veldig spennende å jobbe.

– Det er nye kunder og problemstillinger hele tiden og kompetansen som kreves endrer seg hele tiden. Da må du like det og om du gjør det er det utrolig spennende. Jeg er ikke der at jeg har begynt å bli lei, understreker han.

Powered by Labrador CMS