Tina Stiegler og ledelsen i Apriil har bestemt seg for å legge ned to av selskapene.

Apriil legger ned to selskaper – 13 ansatte berørt

– Det er tøffe tider for oss som driver med reklame.

Publisert Sist oppdatert

– Vi føler det er nødvendige endringer for å ta de organisatoriske grep som er nødvendig før vi blir tvunget til å gjøre det.

Det sier konsernsjef i Apriil, Tina Stiegler, til KOM24.

Konsernet opplever et tøft 2023 og har nå bestemt seg for å legge ned Apriil Innhold AS og Apriil Reklame Oslo AS fra sommeren av.

– Vi har opplevd at markedet har vært krevende i over ett år for Apriil Innhold, sier hun.

Sommeren 2021 ble Apriil innhold lansert med brask og bram og fikk raskt ni ansatte. Blant annet hentet de den tidligere NRK-journalisten Linn Melvold fra BOB til å lede satsingen.

Byrået kalte seg Vestlandets største innholdsbyrå, men klarte aldri å få fart på satsingen.

Den siste tiden har de nedbemannet litt for å prøve å få økonomi i det, men nå har de sagt stopp.

– Vi vet at det er et marked for innholdstjenester, men nå skal vi prøve levere innholdstjenester som før gjennom andre selskaper, sier hun.

Også Apriil Reklame Oslo blir lagt ned.

Slik skal Apriil se ut framover

  • Apriil Reklame AS
  • Apriil procontra
  • Apriil PR AS
  • Apriil PR Oslo AS
  • Apriil Event AS
  • Apriil Kongress AS
  • Apriil Media AS
  • Apriil Digital Innlandet AS
  • LudensGruppen (Skal bli Apriil Digital Oslo AS)

– Det er vanskelig å få et så lite oppstartsreklamebyrå til å lykkes i så tøff motvind som vi har hatt. Vi har vært relativt få ansatte og dermed mindre robust, sier Stiegler.

Apriil Reklame Oslo har hatt sju ansatte og Apriil Innhold har i skrivende stund seks ansatte.

Hun sier de fortsatt har nasjonale ambisjoner, men da gjennom andre selskaper.

Til sammen er det tretten ansatte i de to selskapene. Apriil skal bruke tiden etter påske til å se på behovene sine. Ambisjonen er at flest mulig av de som blir berørt skal få jobb i andre deler av organisasjonen.

De ansatte fikk beskjeden rett før påske.

– Var det tungt å gi en sånn beskjed til sine ansatte?

– Det er jo ikke positivt, for å si det sånn. Det er flinke medarbeidere som har fått en ikke-optimal beskjed rett før påske, sier hun.

– Tidligere i år permitterte dere folk i Apriil Reklame i Bergen og det ble omtrent samtidig kjent at dere kjøpte opp Reklamekollektivet. Nå legger dere ned reklamesatsingen i Oslo. Hvordan er det å kommunisere dette internt?

– Det er selvfølgelig en litt ikke-optimal timing det kjøpet av Reklamekollektivet og kommunikasjonen rundt det og samtidig måtte sende permitteringsvarsel i Apriil Reklame Bergen. Men det var to uavhengige prosesser, sier hun og peker på at kjøpet av Reklamekollektivet var en prosess som startet rundt sommeren i fjor.

BI-bygget på Møhlenpris i Bergen. Apriil har sine kontorer i fjerde etasje av dette bygget.

Apriil-fellesskapet fyller tre år i mai og det er rundt 150 personer ansatt i ett av Apriil-selskapene i Bergen, Oslo og Stavanger.

For de øvrige selskapene er det «business as usual».

– Det er ingen konkrete nye endringer som er planlagt nå, sier hun.

– Hvordan ser dere på markedet framover?

– Vi ser jo at det er et avventede marked og særlig for de to vi gjør endringer i nå, vi så ingen tendens til at prognosene blir bedre framover, sier hun og legger til;

– Det er krevende dager for oss som driver med reklame.

– Dere er både Apriil som er eid av Media Bergen, som igjen har en rekke selskaper under den paraplyen. Er det krevende å kommunisere det dere driver på med?

– Litt av bakgrunnen for det vi gjør nå er at vi jobber systematisk med å forenkle organisasjon og struktur og vi ser at det kan være krevende å operere mange små enheter, sier hun.

Powered by Labrador CMS