Daglig leder Cathrine Moksnes i Good Morning Naug og daglig leder Bente Kvam Kristoffersen i Trigger forteller hva deres byrå gjør for å ta samfunnsansvar.

En rekke byråer er miljøsertifisert. Slik jobber de med å bli bærekraftige: – Noen kunder kan vi ikke ha

– I et par pitcher har det faktisk vært et krav for å gå videre i konkurransen, sier Trigger-topp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

«Alle» snakker om bærekraft, miljø og klima.

Hvor flinke er byråene selv på å ta samfunnsansvar?

Trigger har valgt å sertifisert seg som Miljøfyrtårn. Daglig leder Bente Kvam Kristoffersen forteller hvorfor de valgte å få sertifiseringen.

– I Trigger er vi opptatt av bærekraft. Vi jobber mye med FNs bærekraftsmål og brenner for denne saken. Vi gir mange råd til kunder - derfor tenkte vi å også gå inn i oss selv.

De spurte seg: «Er egentlig Trigger og våre samarbeidspartnere bærekraftige?»

– Vi fant for eksempel ut at det bare var seks prosent av våre samarbeidspartnere på film- og innholdsproduksjon som var miljømerket. Det var viktig for oss å finne ut av, slik at vi kan sette krav videre, sier Kristoffersen.

For å bli sertifisert, krever det at virksomheten innfrir en rekke krav innenfor områder som arbeidsmiljø, avfallshåndtering (matavfall og plast blant annet), energibruk, innkjøp og transport.

Kvam Kristoffersen kan fortelle at å få miljøfyrtårnsertifiseringen er en omfattende prosess.

– Det var mer omfattende og tidkrevende enn vi hadde tenkt, og det var mye man skulle gå gjennom for å bli sertifisert.

– Alle byråer kan få til dette

Kvam Kristoffersen forteller at det var i en anbudsprosess at Trigger oppdaget Miljøfyrtårn.

– Kundene etterspør det. For mange er det viktig at vi kan signere og dokumentere på at vi er bærekraftige. I et par pitcher har det faktisk vært et krav for å gå videre i konkurransen, sier hun.

Daglig leder Kvam Kristoffersen i Trigger innrømmer at de trodde de var ganske gode fra før av, men fikk «øynene opp» og mange gode råd i prosessen med å få sertifiseringen.

Hun forteller at byrået har fått en bevissthet rundt hvordan de kildesorterer avfall, veiing av søppel og hvor mye papir de bruker, det å alltid ha kjøttfrie alternativer i felleskjøleskapet og et fokus på å velge kollektiv til kundemøter.

Kvam Kristoffersen forteller at også etter man har fått sertifiseringen, må man fortsette å dokumentere, holde ting vedlike og legge frem fakta.

– Jeg tror alle byråer kan få til dette, men man må faktisk sette av tid til det. Det er noe jeg mener er bra, fordi det tvinger oss til å holde orden rett og slett. Du må prioritere.

– Det var jubel internt da vi fikk godkjenningen, sier hun.

– Jeg håper flere tar seg tid til å gjøre dette. Som leder opplever jeg det som verdifullt og jeg blir også ekstra bevisst, noe som smitter over på de andre. Det er et ansvar vi som ledere må ta.

Kvam Kristoffersen forteller at byrået har blitt enda mer bevisst på å ta bærekraftige valg.

I tillegg til Trigger er blant annet Kruse Larsen, Nucleus, Gambit og Zynk også sertifisert som Miljøfyrtårn.

Daglig leder Bente Kvam Kristoffersen forteller at Trigger har blitt enda mer bevisst på å ta bærekraftige valg.

– Oppfordrer andre til å signere

Good Morning Naug (GMN) har tatt samfunnsansvar ved å signere Grønnvaskingsplakaten. Daglig leder Cathrine Moksnes forteller hvorfor det er blitt gjort.

– Dette er ting vi står for, dermed var det et enkelt valg å ta, sier Moksnes og legger til:

– Jeg tror det tok omtrent fire minutter fra vi fikk spørsmål om vi ville bli med - til vi signerte. Dette ligger så tett opp mot våre egne verdier, at jeg ikke engang trengte forhøre meg med ledelsen.

I likhet med Kvam Kristoffersen i Trigger kan også Moksnes fortelle at det slår positivt ut når det gjelder kunder.

– Jeg opplever at våre kunder setter pris på at vi har en ærlig dialog om hva vi gjør.

Moksnes forteller at det har hendt at de må takke nei til kunder som ikke samsvarer med GMNs verdier.

– Noen kunder kan vi ikke ha, og dermed blir vi nødt til å si «nei takk» til noen.

Hun forteller at fokus på samfunnsansvar i bedriften er positivt på flere måter.

– Det ligger mange muligheter her til å differensiere seg som bedrift og dermed kapre både kunder og ansatte, sier hun.

- Er det vanskelig å innfri de kravene som plakaten stiller?

– Det burde ikke være det. For oss ligger dette i byråets verdier og jeg håper flere der ute deler de samme verdiene. Jeg har oppfordret mine kolleger i andre byråer til å signere, avslutter hun.

Grønnvaskingsplakaten definerer begrepet «grønnvasking» bredere enn til å kun handle om klima og miljø. Blant annet er mangfold et punkt. Plakaten tar for seg alle FNs 17 bærekraftsmål.

På listen over byråer som har signert finnes blant annet Footprint, Trigger, WergelandApenes, Apeland og Apriil.

Cathrine Moksnes i Good Morning Naug.

Powered by Labrador CMS