Trigger-sjef Bente Kvam Kristoffersen, byråleder Lars Eia Kirkholm i JCP PRAD og partner Dag Berg i HK reklamebyrå.

– Vi står i fare for å miste en hel generasjon av talenter

I Trigger, JCP PRAD OG HK har de tatt inn studenter. – Et bransjeansvar.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Til tross for en ny runde lockdown og hjemmekontor har verken kommunikasjonsbyråene Trigger, JCP eller reklamebyrået H-K vært i tvil om at de skulle ta inn interns for denne perioden.

Viktig samfunnsansvar

Trigger synes denne perioden med interns har fungert bra. De har både fått oppleve hjemmekontor og kontorkohorter. Daglig leder Bente Kvam Kristoffersen tror at studentene har blitt vant med videoundervisning, og kollokviegrupper

– Studenter og unge folk er gode på å tilpasse seg. Da vi tok studenten inn etter jul hadde pandemien vart en stund, derfor var de vant med å leve i et hjemmeværende liv over lengre tid.

VIKTIG MULIGHET: Bente Kvam Kristofferens ser på pandemien som en mulighet for studentene til å skaffe helt ny arbeidserfaring.

Trigger har satt inn egne fagansvarlige som har ansvaret for å følge opp studentene. Situasjonen er ikke optimal for noen, og Kristoffersen mener det er viktig at studentene aldri skal føle seg alene.

– Hvis vi ser positivt på det, så er dette en mulighet for en student til å få en helt unik erfaring som de kan ta med seg videre i arbeidslivet. Vi vil gjerne høre fra de hva som fungerer og ikke.

Selv om det har vært et utfordrende år, har bedriften vurdert om de har kapasitet til å ta inn flere interns. Utfordringen som oppstår, er usikkerheten om de klarer å følge opp studentene godt nok. Mange opplever å ha full kontroll eller ingen kontroll ved å sitte på hjemmekontor. Kristoffersen brenner for at studentene skal få muligheten til å gå inn i et internship.

– Hvordan skal de komme seg inn i arbeidslivet om ikke arbeidslivet bidrar? Om vi kan ta inn flere kommer an på om vi klarer å håndtere og følge opp. Vi får inn mange søkere fra folk som er ferdigutdannet, frilansere og studenter som er på sluttinnspurten i utdanningen.

Hjemmekontor skaper ikke kultur

Interns skal være på lik linje som de ansatte i Trigger. Med tett oppfølging fra fagleder tar de del i trafikkering av prosjekter, får hjelp til bacheloroppgave og oppfølging av det faglige.

– Det viktigste med å være utplassert er å føle at man har blitt en kollega. Vi blir lei oss når de slutter, etter tre måneder så har de rukket å bli en del av oss.

– Du kan si hva du vil, men hjemmekontor skaper ikke kultur. De går glipp av er den energien, kulturen og alle de menneskelige møtene, som man ellers får enormt mye ut av. De møtene rundt kaffemaskinen eller rundt bordene får du ikke gjennom skjermen.

Kristoffersen mener at arbeidsgivere har et ansvar for å ta imot unge folk i en vanskelig situasjon. Et ansvar som ikke bare gjelder kommunikasjonsbyrået, men også andre bransjer. Det finnes flere spennende kommunikasjonsbransjer som kan fordele ansvaret mellom hverandre.

– Vi står i fare for å miste en hel generasjon av talenter, fordi de ikke får komme inn i bransjene å prøve seg. Det er rett og slett et samfunnsansvar, vi må ta det på alvor. Hvis vi kunne ha hjulpet hverandre, mister vi ikke talentene som er der ute. Vi må ta ansvar å hente råd og hjelpe studentene, poengterer hun.

– Et bransjeansvar

For JCP har det vært en viktig tradisjon og en gylden anledning til å få innblikk i hva studentene er opptatt av.

– Vi har alltid hatt interns. For oss er det et bransjeansvar. Det er en viktig del av deres utdanning, og det er en viktig del for fremtiden vår. Samtidig får vi muligheten til å ta pulsen på hva de lærer, sier Lars Eia Kirkholm til KOM24.

Gjennom skjermen prøver JCP PRAD-sjef Lars Eia Kirkholm så godt han kan å følge opp studentene som sitter på hjemmekontor

Gjennom skjermen prøver Lars Eia Kirkholm så godt han kan å følge opp studentene som sitter på hjemmekontor. Da kreves det tydelige forventninger og konkrete mål både fra internsene og bedriften. Satt på spissen kan de ikke bare henge på kontoret og være med, de må planlegge dagene.

– Når det kommer til oppfølging opplever jeg at vi aldri har vært mer på enn i det siste året, tempoet har økt, og det igjen stiller enda større krav. Det blir veldig konkrete hva tiden skal fylles med og store deler av dagen settes i systemer.

Selv om dagene er fylt med strukturerte møter og økt tempo, og de spontane samtalene under fredagspilsen har forsvunnet, sørger bedriften likevel for at de får tatt del i digitale sosiale sammenkomster. Blant annet skal de ha en digital fest i nærmeste framtid. Kirkholm skryter av de to internsene.

– Vi er veldig heldig som har to bra folk, de har fungert godt. Jeg vet ikke om det er kullet deres eller dem, men vi er «super-happy». De er halvveis nå og har fått deltatt på mye forskjellig, sier han.

NYE TALENTER: Hos HK-reklamebyrå er det viktig å slippe til nye talenter med energisk påfyll.

Reklamebyråets første praktikant

Etter en henvendelse fra en student som ønsket plass hos HK-reklamebyrå, valgte Dag Berg å ta inn HKs første praktikant.

Oppfølging har skjedd igjennom Teams, og mot slutten av praktikantperioden hadde de noen fysiske møter på kontoret.

– I HK er vi opptatt av å slippe til unge talenter. HK Bits som nettopp fylte ett år så muligheten for å fylle på med ungt og energisk påfyll.

Baksiden tiden med deres første praktikant har vært at han går glipp av dynamikken i et åpent og kompetent arbeidsmiljø.

– Han får dessverre ikke se hvordan pulsen er i selskapet og Posthuset som består av flere byråer. De små samtalene mellom kollegene går han også glipp av, sier Berg til KOM24.

Dag Berg tror også at studentene er vant til selvstendig jobbing uten fysisk kontakt med andre. Likevel tenker han at det er synd han er praktikant i en tid med hjemmekontor.

Powered by Labrador CMS