Friluftslivsbilder og -videoer er populært på Instagram og andre sosiale medier.

Sosiale medier inspirerer unge til tur

Stadig flere eldre finner også turinspirasjon på Facebook og Instagram.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Ingenting er bedre enn om skjermene vi tilbringer så mye tid foran, også kan motivere folk til å komme seg opp av sofaen og ut i naturen, sier Bente Lier i en pressemelding.

Hun er generalsekretær i paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv, som har tatt initiativ til den ferske Ipsos-undersøkelsen.

Tallene viser at hele 52 prosent av de mellom 15 og 24 opplever at sosiale medier inspirerer dem til å gå på tur eller bedrive annet friluftsliv. Instagram er inspirasjonskilde nummer en, men også Facebook, Snapchat og TikTok nevnes av flere.

Hele 20 prosent av de på 60 år og oppover sier at sosiale medier motiverer dem til tur. Da det samme spørsmålet ble stilt i 2020, var tallet 12 prosent. I denne aldersgruppen er det på Facebook man finner mest turinspirasjon.

Kanskje skyldes økningen at nettopp denne gruppen er mer på sosiale medier enn tidligere. Den siste tiden har bruken av flere slike kanaler gått ned i de fleste aldersgruppene, med unntak av nettopp de på 60 år og oppover.

– Det er jo ikke alle som får friluftslivet inn med morsmelka, så for oss er sosiale medier en super kanal for å drive folkeopplysning om for eksempel allemannsretten og sporløs ferdsel, sier Lier.

Også på friluftsfronten oppstår det egne sosiale medier-trender, kan hun fortelle.

– Denne vinteren har vi for eksempel sett at mange, også en del kjendiser, har utfordret hverandre til isbading. Samtidig er vi klar over at disse kanalene også kan bidra til negativt sosialt press og press på «fotogene» naturområder, om man ikke kommuniserer bevisst. Men i våre kanaler er det faktisk bilder av helt nære ting, slik som en bålkaffe i nærområdet, som er aller mest populært.

Powered by Labrador CMS