For første gang har Festspillene i Bergen inngått en rammeavtale med et kommunikasjonsbyrå.
For første gang har Festspillene i Bergen inngått en rammeavtale med et kommunikasjonsbyrå.

For første gang har Festspillene i Bergen inngått en rammeavtale med et kommunikasjonsbyrå

TRY stakk av med jobben.

Publisert

– Det er alltid viktig for et selskap som Festspillene å knytte til oss eksterne for å få impulser. Vi har ambisjoner om å være ledende som festival, også internasjonalt, så vi har store ambisjoner. Og for å nå store mål må du få impulser og samarbeidspartnere eksternt.

Det sier konstituert daglig leder for Festspillene i Bergen, Nina Skage, til KOM24.

– Må finne kjemien

Festspillene i Bergen blir i år arrangert for 70. gang og de har nettopp inngått en rammeavtale med TRY Råd om å kommunisere budskapet om jubileet, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Avtalen er på ett år, men muligheter for opsjon på ett pluss ett år. Verdien på avtalen er på inntil 1,3 millioner kroner, inkludert mva, om opsjonene blir utløst.

– Vi må finne kjemien og få teste ut at TRY er en god match med Festspillene og forstå hvordan det er å tenke innenfor kulturverden. samle seg erfaring og finne ut om vi skal gå videre eller skilles ad om ikke det er den perfekte matchen, sier Skage.

Dette er første gang Festspillene inngår en slik rammeavtale med et kommunikasjonsbyrå. De gjør det også innenfor områder som advokattjenester. En av årsakene til det er erfaringer de har fått seg etter høstens rabalder, etter at Anders Beyer fikk sparken i det som ble omtalt som en Metoo-sak. Da benyttet de seg av krisekommunikasjonstjenester fra Corporate Communications.

Bygger på erfaringer

– Vi har hatt ulike former for samarbeid før og gjort konkrete prosjekter, men forskjellen her er at man knytter til seg et byrå man kan trekke på i ulike sammenhenger. Vi har vært oppe i en lei sak, og ut fra den erfart at vi må ha rammeavtaler med ulike støttespillere, sier Skage.

Hun peker på at i en offentlig verd der man skal gå til anskaffelser er det krevende.

– Da er det bedre å ha avtaler som ligger der og man kan trekke på, sier hun.

I TRY er de naturligvis glade for å ha sikret seg en ny kontrakt. Jobben kommer til å bli delt mellom kontorene i Oslo og Bergen.

– Vi er veldig glade for å få lov til å jobbe med Festspillene. Som bergenser og vestlending har jeg vokst opp med Festspillene og alltid fått med meg noe av programmet. For oss er det en drømmekunde som vi gleder oss til å jobbe med, sier Synnøve Vindheim Svardal til KOM24.

Det kommer til å jobbe fem personer fra TRY med denne jobben framover.

– Målet vårt er å gjøre Festspillene like tidsaktuelle som for 70 år siden og synlige for flere grupper, sier hun.

Powered by Labrador CMS