De velkjente reklamene så annerledes ut på lørdag kveld. Her er Powers reklame manipulert.

Blindeforbundet «ødela» reklame i beste sendetid

Fordreid, flekkete og uklar. Dette er ikke ord som pleier å beskrive TV-reklame, men på lørdag var det akkurat det de var.

Publisert

De velkjente reklamene som ble sendt i forkant av «Hver gang vi møtes» på TV 2 så nemlig helt annerledes ut enn de pleier.

Årsaken var at Norges Blindeforbund hadde manipulert reklamene til de kjente merkevarene XXL, Power, Bohus, Extra og Megaflis, med et filter som illustrerer ulike øyesykdommer.

På denne måten fikk alle som hadde benket seg foran TV-en den kvelden, oppleve hvordan man kan se med øyediagnoser som aldersrelatert makula degenerasjon (AMD), grønn stær og diabetes retinopati.

Kommunikasjonssjef i Norges Blindeforbund Mia Jacobsen.

Se bildene lenger nede i saken

Var aldri i tvil

– Ved å legge forstyrrende filtre på reklamefilmer fra kjente annonsører inviterer vi befolkningen til å bli med oss på en opplysningsreise. Slik kan de få bedre innsyn i hva en synsutfordring kan være og hvordan man ser verden med forskjellige øyesykdommer, forteller kommunikasjonssjef i Norges Blindeforbund Mia Jacobsen om stuntet i en pressemelding. 

Ina Kristin Haugen, VP Brand&Marketing / markedsdirektør i XXL.

Med dette håper de at flere skal få øynene opp for at Blindeforbundet ikke bare er for blinde, som mange tror, men et mangfoldig fellesskap av folk med forskjellige synsutfordringer. 

– At Blindeforbundet favner flere enn bare de som er blinde, hadde jeg faktisk ikke tenkt over før. Vi synes mennesker bør få vite at det finnes en organisasjon som kan hjelpe folk som har synsutfordringer. Derfor sa vi ja med en gang vi ble spurt om å bidra, sier Ina Kristin Haugen, SVP Brand&Marketing / markedsdirektør i XXL.

Også de andre merkevarehusene uttaler seg i lignende ordelag om stuntet.

Elizabeth Gill, markedssjef i Power.

– Da vi fikk muligheten til å støtte det viktige arbeidet som Blindeforbundet gjør, med å låne bort litt av tiden vår på TV2, var det ikke noe å lure på – vi måtte være med. Dette er meningsfullt og viktig, og det har potensial til å utgjøre en stor forskjell i hverdagen til folk, uttaler Elizabeth Gill, markedssjef Norge i Power.

– Dette er en flott måte å starte året på, få være med å støtte en sak hele merkevaren vår virkelig kan stille seg bak, kommenterer Janicke Ruud Nielsen, marked- og kategoridirektør i Bohus.

Janicke Ruud Nielsen, marked- og kategoridirektør i Bohus.

Takker for herjinga

Blindeforbundet håper at reklamestuntet ikke gikk upåaktet hen og at flere har fått øynene opp for hvor mange ulike måter man kan se på.

– At disse store merkevarene, som alle har et forhold til, lar oss få lov å «herje» med reklamene deres, er veldig raust. Vi er så takknemlige for det, og vi håper at det gjør at enda flere blir klar over at det finnes hundrevis av synsutfordringer – og en organisasjon for alle, understreker Jacobsen som også takker Schjærven reklamebyrå som har utviklet kampanjen.

Blindeforbundet fikk legge et filter på reklamefilmene som illustrerer hvordan man kan se med ulike øyediagnoser.
Powered by Labrador CMS