BookTok-emneknaggen er svært mye brukt på TikTok.

#BookTok sprenger etterspørsler på bøker over natten

Bøker som er flere år gamle, kan bli superpopulære igjen på grunn av videoer delt på TikTok.

Publisert

#BookTok har over 64 millioner visninger på TikTok. På emneknaggen deler unge brukere inspirasjon rundt bøker, blant annet lesetips, anmeldelser og oppdagelser. Dette har gitt brukere en ny måte å oppdage bøker på, men delingen påvirker også bokhandlere her i Norge, melder VG søndag ettermiddag.

Når noe tar av på #BookTok, kommer etterspørselen etter boken ofte som en bølge, og kan gå i taket over natten, forteller markedssjef i Norli, Caroline Heitmann til VG. Norli har selv egne hyller i butikkene med #BookTok-bøker, og en egen side på nettsiden med tips om dette.

– Colleen Hoover er det største globale BookTok-fenomenet. Hun har dominert bestselgerlistene for engelske bøker over hele Europa det siste halvåret.

Hos Norli er den mest populære boken «It ends with us» / «Det ender med oss», flere år gammel. Det er det siste året at salget av den har tatt av – som følge av TikTok-trenden.

– Det er romantikk, fantasy og samfunnsrealisme som går igjen, men også en god del skeiv litteratur og feministlitteratur. Og en del klassikere.

TikTok Storbritannia annonserte i forrige uke en TikTok Book Club, som skal fungere som et virtuelt rom for TikTok-fellesskapet hvor man kan diskutere nye bøker sammen.

I kunngjøringen kommer det fram at de skal annonsere en ny bok hver måned, hvor de inviterer andre bokelskere til å lese og komme sammen til plattformen for å dele sine erfaringer.

Powered by Labrador CMS