Kreftforeningen tror et forbud mot reklame for solarium kan få ned tilfellene av hudkreft.

Vil gjøre solarium-reklame forbudt

Håper et forbud mot reklame for solarium kan få ned tilfellene av hudkreft.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kreftforeningen tror et forbud mot reklame for solarium kan få ned tilfellene av hudkreft. Forrige uke sende foreningen, sammen med Forbrukerrådet og Den norske legeforening et brev til Helse- og omsorgsdepartementet der de ber om at det blir innført et reklameforbud.

Det skriver NRK.

Dersom departementet ikke ønsker å innføre et forbud mot solariumsreklame, håper de i alle fall at det innføres et krav om advarsel om kreft på all reklame for solarium.

– Det er viktig å være klar over at markedsføring av solarium retter seg mot mange unge. Også de under 18 år, selv om det er 18-års grense for solarium, sier Camilla Gram, distriktssjef for Kreftforeiningen i Rogaland til NRK.

Thorbjørn Frantzen, lederen av den populære solariumskjeden Brun og Blid, forteller at de allerede er pålagt å opplyse om potensielle farer i form av en advarselsplakat.

Han omtaler forslaget som «symbolpolitikk».

– Verdens helseorganisasjon (WHO) har både sagt noe om potensiell kreftrisiko ved bruk av solarium, men også ved konsum av prosesserte kjøttprodukter. Likevel er det fullt tillat å reklamere for skinkepålegg til både barn og vokse, sier Frantzen.

– Verdas helseorganisasjon (WHO) har både sagt noko om potensiell kreftrisiko

Powered by Labrador CMS