Dette er vår største merkevarebyggende kampanje noen gang, forteller Head of Content & Creative, Carina Holtmon i Plan.

Plan klare med sin største merkevare­byggende kampanje noensinne

Sammen med kampanjen lanseres også en ny måte å støtte organisasjonen på.

Publisert

Kampanjen er signert Bureau og Einarfilm, og blir å se på utendørs og print, i digitale kanaler og på kino fremover.

- I mange år har vi jobbet godt taktisk, men skal vi få en større plass i folks hoder, så må vi ta større plass også, forteller Carina Holtmon i en pressemelding. 

– Vi ønsker oss selvfølgelig flere støttespillere, men det er ikke det vi måler kampanjen på. Målet er at flest mulig vet at Plan jobber for jenters rettigheter. Punktum, legger hun til. 

Fra sinne til kreativitet

Sammen med kampanjen lanseres også en ny måte å støtte organisasjonen på. Tidligere har fadderskap vært den mest vanlige måten å støtte på, men nå kan man også støtte kampen for jenters rettigheter gjennom å bli fastgiver.

Teamet i Bureau har vært kreative rådgivere Maja Folgerø og Snorre Martinsen, og prosjektleder Lise Schelvan.

- Som alle andre har vi vært opprørte og rett ut sinte over utviklingen for jenter i land som USA, Iran og Afghanistan, forteller Maja Folgerø. 

Nå har de omsatt frustrasjon til kreativitet, og håper kampanjen kan gjøre at flere forstår hvor viktig Plans arbeid er.

Bekmørt budskap

Sammen med regissør Erika Calmeyer og produsent Nikoline Helgø har teamet dramatisert hvor kort vei det er til færre rettigheter gjennom å bruke mødre og døtrene deres:

- De fleste foreldre tar det for gitt at barna deres skal få større muligheter enn de selv hadde. Men flere steder i verden skjer nå det motsatte, forteller Snorre Martinsen. 

Mor hadde muligheten til å ta abort, til å gå på skolen eller delta aktivt i samfunnsdebatten. Datteren har det ikke.

Også steder der det ikke har vært fantastisk å være jente tidligere, så er det faktisk verre nå. Antall barneekteskap antas å øke med over 10 millioner etter pandemien.

- Selv om budskapet er bekmørkt, så håper vi det kan inspirere flere til å aktivt støtte de gode kreftene i verden. Vi kan ikke lene oss tilbake og tenke at kampen er over. Da vet vi hvem som vinner, sier Maja Folgerø.

Powered by Labrador CMS