Camilla Gåre
Camilla Gåre

151 millioner reklamekroner er borte – I tråd med prognosen

Ser ikke for seg bedring med det første.

Publisert

– Annonsemarkedet viser så langt i år en relativt bred nedgang på tre prosent. Dette er i tråd med prognosene vi satt i forkant av året på mellom tre og fem prosent for året som helhet, sier Jonas Buskop, Investeringsdirektør, i Omnicom Mediagroup i en pressemelding fra Mediebyråforeningen.

Hittil i år går digitale medier tilbake med 2,2 prosent, som er en reduksjon i medieomsetning på 52 millioner kroner. 

Display, søk og sosiale medier faller ytterligere med totalt 72 millioner, og det online video og influencer marketing som viser til veksttall med en omsetningsøkning på 20 millioner kroner.

Printmedier og DM fortsetter den negative trenden og omsetningen via disse kanalene er redusert med 92 millioner fra i fjor.

TV-omsetningen har en tilbakegang på 6,8 prosent og er redusert med i underkant av 123 millioner kroner sammenlignet med samme periode i 2022.

Buskop sier at han ikke regner med bedring i nærmeste framtid.

– Vi tror fremdeles fasit for året vil ligge i dette intervallet til tross for at vi nå går inn i en periode hvor sammenligningsgrunnlaget fra 2022 blir «enklere». Det store spørsmålet blir nå når vi anser det som sannsynlig at markedet igjen vil vise vekst over tid. Våre foreløpige analyser viser med stor sannsynlighet at dette tidligst vil inntreffe høsten 2024, og dette har naturlig nok nær sammenheng med forventet konsumprisindeks og forbrukerøkonomi, avslutter Jonas Buskop. 

Men det er ikke alt som det går nedover med. Det er også noen kategorier hvor man tjener penger. 

Lydreklame kan vise til en omsetningsøkning på nesten 47 millioner kroner fra fjoråret. Det er en oppgang på 18,4 prosent. Radio har en oppgang på 16,4 prosent og podkast viser til positiv vekst på nærmere 51,5 prosent, i underkant av 8 millioner kroner.

Kino legger bak seg positiv utvikling etter årets syv første måneder, med en vekst på 34,9 prosent, som tilsvarer en økning på 22 millioner kroner.

Også utendørsreklame fortsetter veksten og har en omsetningsøkning på 43 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Det betyr en oppgang på 12,8 prosent.

 

 

Powered by Labrador CMS