– Jeg ønsker å bidra til at Vipps fortsatt blir elsket som produkt og merkevare fremover, men også posisjonere Vipps til nye markedsposisjoner i inn- og utland, sier Caroline Lunde.

Caroline Lunde klarte ikke å si nei til Vipps

– Det er med ærefrykt jeg griper kommunikasjonsroret i et selskap som gjør så mye riktig, sier hun.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg kjenner merkevaren og tjenesten som folk flest, men før jeg takket ja til jobben fikk jeg bedre innsikt i selskapskulturen. Jeg falt for den ekte kjærligheten for kundene, faget, varmen og den åpne kulturen, sier Caroline Lunde til KOM24.

Hun ble kontaktet av Leder for Mennesker og Merkevare i Vipps, Even Westerveld om jobben som kommunikasjonssjef, som hun tiltrer om under en måned.

Og lar seg imponere stort av selskapets åpenhetskultur.

– I Vipps er alt som kan være åpent ÅPENT, inkludert toppledelsens møtereferater. De har til og med en egen internkanal som heter «Vipps fuckups». Det sier noe om takhøyden og den sosiale tryggheten som regjerer.

– Det er med ærefrykt

Som kommunikasjonssjef i Vipps skal hun blant annet være med å dyrke selskapets kultur og la den skinne fra innsiden og ut.

– Kampen om de beste hodene er viktig for et tech-selskap i sterk vekst. Jeg ønsker også å bidra til at Vipps fortsatt blir elsket som produkt og merkevare fremover, men også posisjonere Vipps til nye markedsposisjoner i inn- og utland. Tipper det blir nok å gjøre, og det liker jeg. Men det er med ærefrykt jeg griper kommunikasjonsroret i et selskap som gjør så mye riktig.

Hun synes det viktigste med kommunikasjon er at det skal bevege.

– Det må være vesentlig og relevant for de du snakker med, samtidig som det tjener en mening for selskapet eller saken du jobber for. Det er så enkelt og så innmari vanskelig.

Tar med seg Pippi

Lunde mener det kan være krevende å bevege seg fra å være et lite start-up, til et nordisk selskap med elleve millioner brukere og flere hundre nye ansatte på få år.

– Jeg ønsker å bidra til at kjernen i merkevaren og selskapskulturen fortsetter å stå sterkt. Jeg håper også å ta med litt av mitt «spirit animal», Pippi inn i miksen. Og da er det to ting som står sentralt: Hvis du er veldig sterk, så må du være veldig snill. Og selvtillit «Det jeg aldri har gjort før, så da klarer jeg det sikkert!».

Lunde har hatt ulike roller innen kommunikasjon i Telenor de siste seks årene. Og hun var ikke på utkikk etter en ny jobb.

– Nei egentlig ikke, for jeg sitter jo i en av Norges mest spennende kommunikasjonsroller. Men vipps så klarte jeg ikke å si nei til den reisen Vipps skal ut på, og det gleder jeg meg veldig til! Jeg er så heldig som får lov til å jobbe med så spennende selskaper og merkevarer – og Vipps er virkelig en stjerne.

Stolt av Telenor-kulturen

De siste årene har hun fått boltre seg i det meste kommunikasjonsfaget kan by på.

– Fra det å forenkle og spisse selskapets strategi, utviklet Telenor sin arena under Arendalsuka, støttet ledere i krevende endringsprosjekter, proaktiv kommunikasjon for å styrke selskapets samfunns- og markedsposisjoner, til oppgaver i helt andre enden av skalaen som leder for Telenor Norge sin krisestab for kommunikasjon.

Lunde begynte i Telenor i 2016 som Informasjonssjef, deretter tok hun steget videre til kommunikasjonssjef, før hun midtveis i 2019 ble kommunikasjonsdirektør.

– De siste årene har jeg ledet kommunikasjonsarbeidet i Telenor Norge sammen med tre svært dyktige team, som er glad i faget og kollegaene sine. Det blir vanskelig å forlate Telenor, for jeg er så stolt av den kulturen vi har bygget i teamet.

Lunde begynner i den nye stillingen 2. mai.

Powered by Labrador CMS