I august fryktet man en treg høst, men nå tror man på lyse framtidsutsikter i reklamemarkedet.
I august fryktet man en treg høst, men nå tror man på lyse framtidsutsikter i reklamemarkedet.

Utendørs er den store vinneren i reklamemarkedet for 2022

– Vi ser at våre kunder har lang planleggingshorisont og allerede viser stor interesse for å få plassert sine kampanjer i 2023.

Publisert Sist oppdatert

– Det er svært gledelig at vi som kanal er tilbake på tidligere omsetningsnivåer som før pandemien, og vel så det, sier sier Dennis Højland Nyegaard, Country Manager i Clear Channel i en pressemelding

Etter årets første åtte måneder er veksten i reklamemarkedet i Norge på 4,2 prosent sammenlignet med samme periode i 2021.

I august ble det omsatt reklame via mediebyråene for 886 millioner. Det er en vekst på 20 millioner fra i fjor, og gjør august til en solid reklamemåned, isolert sett.

Den store vinneren hittil i 2022 er utendørs, som vokser med hele 56,3 prosent mot markedet i fjor. Det er en vekst på 143 millioner, som utgjør over halvparten av den totale veksten i reklameomsetningen.

– Veksten kommer både i økte investeringer i kanalen fra eksisterende kunder, men også nye kunder og bransjer har kommet på det siste året. Den sterkeste veksten ser vi innen digital utendørsreklame, som nå er vår største produktgruppe. Vi ser at våre kunder har lang planleggingshorisont og allerede viser stor interesse for å få plassert sine kampanjer i 2023, sier Nyegaard.

– Vi ser foreløpig ingen oppbremsing i etterspørselen, men følger utviklingen nøye, avslutter han.

Digitale medier øker omsetningen med nesten 45 millioner mot fjoråret, hvor søk og online video (OLV) er de sterkeste driverne.

Søk vokser med 3,7 prosent som utgjør 16 millioner hittil i år, mens OLV har en vekst på 3,5 prosent, rett i underkant av 14 millioner. Samlet står digitale medier nå for 42,6 prosent av reklamemarkedet.

TV holder seg stabilt mot fjoråret og har en reklameandel på 34,1 prosent.

Lydmedier går frem 8,9 prosent mot 2021 og vokser med 25 millioner. Det er radio som driver økningen, mens podkast har en svak tilbakegang på 2,7 prosent, året sett under ett.

Kino leverer en solid august med en vekst på 94 prosent mot august i fjor. For året under ett har kanalen vokst med hele 225,6 prosent som utgjør 51,7 millioner annonsekroner.

Powered by Labrador CMS