Clear Channel kutter ut røyk i reklame etter klager fra brannvesenet.

Clear Channel skrur av røyk på kampanje etter klage fra brannvesenet

Brannvesenet er lite fornøyde med Clear Channels kampanje. Selskapet tar selv grep nå.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag fikk Oslo brann og redningsetat inn flere meldinger fra publikum som fryktet at Clera Channels reklamemontre i Grensen og Torggata sto i fare for å ta fyr, da det kom mye røyk fra dem. Dette førte til at brannvesenet måtte rykke ut etter meldinger fra publikum i Oslos gater.

Tar opp kapasitet på 110-sentralen

– Det er ikke voldsomme mengder, men det er bare en viss kapasitet på nødlinjene og alle som ringer 110 tar opp kan ta opp kapasitet og noen kan risikere at de ikke kommer gjennom, sier kommunikasjonssjef hos Oslo brann- og redningsetat, Sigurd Folgerø Dalen til KOM24.

Han forteller at de blant annet fikk telefoner fra forbipasserende på busser og trikker.

Han sier at slike reklamekampanjer ikke er noe de applauderer.

– Først og fremst er vi opptatt av å få på det rene at ikke farlig. Men vi vil ikke øke PR-verdien av dette ved å snakke med sånne som deg. Vi er forsiktig med å hadde fuel til PR-stunt. Men det er uheldig når det visuelt framstår som om det er noe som brenner. Det er ikke noe vi applauderer, men vi kan ikke mene for mye om det så lenge det er lovlig gjort, sier han.

Dalen sier at de ikke har vært i kontakt med de som står bak reklamekampanjen.

– Vi går ut fra at dette gjøres innenfor de lover og regler som er. Det er uheldig at det skaper en følelse hos publikum at noe står i brann eller i ferd med å ta fyr, sier han.

Tar grep

Det var først Burger King som hadde en kampanje der det kom ut mye røyk for å vise hvor sterke hamburgerer de har, nå er det en kampanje for den nye filmen Lange flate ballær 3 som det kommer røyk fra.

Dennis Højland Nyegaard

Dennis Højland Nyegaard, Country Manager i Clear Channel, sier at de kommer til å ta grep etter tilbakemeldingene fra brannvesenet og vil nå skru av røykeffekten.

– Tanken bak reklamen er i utgangspunktet morsom. Vi har varslet brannvesenet i forkant av kampanjen. Når det viser seg at de likevel blir forstyrret og må bruke av tiden sin til å besvare varslingene som kommer inn, har derfor bestemt oss for å skru av røykeffekten. Det er tross alt fint å se at vi har så mange ansvarsfulle borgere som varsler når de ser røykutvikling, skriver han i en e-post til KOM24.

Han skriver videre at det er uheldig at brannvesenet må bruke av tiden sin på grunn av deres kampanje.

– Ved å varslet dem i forkant, håpet vi å unngå det. Reklame av denne typen gir ingen verdi for oss, skriver han.

Nyegaard innrømmer at det er større sjanse for misforståelser nå når det er Lange flate ballær 3 og ikke Burger King det reklameres for.

– Ble ikke som tenkt

– Reklame går mye ut på å prøve seg litt fram. Noen ganger slår det an, mens andre ganger blir det ikke helt som man hadde tenkt. Denne gangen ble det ikke helt som vi hadde tenkt, og vi må derfor gjøre noen justeringer underveis, skriver han.

Han forteller at reklamene har blitt populære i sosiale medier, men at også Oslo kommune har reagert på reklamen og har skrevet til dem og sagt at brannvesenet får flere henvendelser enn antatt

– Noen ganger slår reklamer an, mens andre ganger blir det ikke helt som man hadde tenkt. Nå har vi gjort oss noen ulike erfaringer rundt røykeffekt, og en av erfaringene nå er at det må være helt tydelig at røyken er en del av kampanjen, skriver han.

– I Burger King ønsker vi å skape oppmerksomhet rundt flammegrilling, og da var røykeffekter et naturlig valg for lanseringen av Spicy Weeks tidligere i år. Vi har fått positive reaksjoner på reklamen, og tar selvfølgelig til oss tilbakemeldingene fra Brannvesenet. Vi til ta hensyn til disse tilbakemeldingene i fremtidige reklamer og kampanjer, skriver Peter Poulsen, markedsdirektør i King Food Scandinavia i en e-post.

KOM24 har vært i kontakt med daglig leder i det frittstående prosjekt- og kommunikasjonsbyrået The Oslo Way, Rannveig Lie, som står bak pressehenvendelsene til Lange flate ballær 3. Hun viser til Clear Channel.

Powered by Labrador CMS