– Det er en kjempelettelse og det gir oss en forutsigbarhet, sier kommunikasjonsrådgiver i Ung i trafikken Henrik Pettersen Sunde. Her sammen med Knut Arild Hareide.

Slik kom Ung i Trafikken seg inn på statsbudsjettet ved hjelp av godt kommunikasjonsarbeid

For første gang får de støtte fra statsbudsjettet, mye takket være god eksternkommunikasjon.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er en kjempelettelse og det gir oss en forutsigbarhet, sier kommunikasjonsrådgiver i Ung i trafikken Henrik Pettersen Sunde, til KOM24.

Tirsdag la regjeringen fram statsbudsjettet, og for første gang får Ung i trafikken støtte.

Tidligere har foreningen mottatt en viss sum for å jobbe med ulike prosjekter, nå får de derimot to millioner i driftstilskudd.

– Det gir oss en forutsigbarhet slik at vi kan ta ad hoc trafikksikkerhet forebyggende opplegg. Det vil også endre hverdagen vår betraktelig når det dukker opp noe i samfunnet, slik at vi kan vi jobbe forebyggende med viktige saker. Det gir oss også muligheten til å hive oss rundt når det kommer nye saker i samfunnet som det er vesentlig å jobbe forebyggende med.

Jobbet målrettet for å bygge bånd

Politisk arbeid har vært en sterk bidragsyter for å belyse deres arbeid de siste årene, fram til den historiske tirsdagen, noe samferdselsminister Knut Arild Hareide påpekte da han med et stort smil takket for kritikken, og hvordan de har blitt utfordret av foreningen.

Tidligere hadde Ung i Trafikken lite fokus på det politiske, men de senere årene har vi jobbet målrettet for å bli kjent med de som regjerer. Vi har bygget bånd og vært opptatt av å hjelpe de med å løse utfordringer de står overfor. Men samtidig har vi stilt krav, sier han.

Kommunikasjonsarbeidet har vært en viktig del av denne endringen.

Vi har på mange måter to strategier, om en kan si det sånn. Den ene handler om å påvirke unge til å ta kloke og fornuftige valg i trafikken. Her bruker vi aktivt sosiale medier. Alt fra enkeltinnlegg til store og kostbare kampanjer med influensere som Oscar Westerlin og Nora Angeltveit.

Videre de siste par årene har de jobbet tett med å hjelpe politikerne til å nå sine mål og ambisjoner.

– For eksempel har vi vært opptatt av at statsråden kan skinne sammen med oss. Tidligere i år kom det strengere regler for bruk av mobil bak rattet, dette fikk Ung i Trafikken og Hareide på agendaen sammen hos God Morgen Norge. Statsråden fikk markert seg og presentert de nye reglene, og vi fikk markert oss overfor statsråden.

Mer enn 700 presseoppslag i år

Kommunikasjonsrådgiveren tror de har lyktes av flere grunner.

– Vi har en utrolig stå-på-vilje i organisasjonen. Kampanjeleder Liv Marie Bendheim reiser land og strand rundt for å lære elever i VGS om viktigheten av trafikksikkerhet. I tillegg har vi en fantastisk leder i Stig Eid Sandstad som spiller oss god og gir oss frihet under ansvar.

Hyppigere presseomtale er også en faktor bak suksessen.

– Vi har jobbet bra med eksternkommunikasjon og satt trafikksikkerhet på agendaen hos politikere og mediene. Bare i år har vi generert over 700 presseoppslag, og gjestet Dagsnytt 18 flere ganger. For en organisasjon på tre ansatte er det noe å ta med seg.

Fremover tror Sunde det vil være viktig å bli godt kjent med den nye statsråden og den nye transportkomiteen på Stortinget, for å være en ressurs for politikerne.

– Også skal vi skreddersy budskap som er tilpasset ungdommen i sosiale medier. Vi ser blant annet en økende trend hvor mange unge filmer seg selv bak rattet mens de kjører i over 100km/t. Dette er livsfarlig, og vi opplever at mange bagatelliserer konsekvensene av hvor ille det kan gå. Midlene skal blant annet gå til å forebygge dette, avslutter Sunde.

Powered by Labrador CMS