Årets kampanje fra Ung i trafikken sammen med Kikkut, henvender seg til gutta. Kampanjens første runde starter mandag 23. august.

Ung i trafikken og Kikkut har fått med seg TikTok-stjerne i årets kampanje

– Det blir krass kommunikasjon med glimt i øyet, sier byråleder i Kikkut, Hilde Thoresen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Reklame- og designbyrået Kikkut og Ung i trafikken kjører videre med en ny kampanje i år. Fjorårets kampanje handlet om å senke terskelen for å si ifra om uforsvarlig bilkjøring.

I år skal de henvende seg til gutta, med en av Norges største profiler fra TikTok, Oskar Westerlin.

Byråleder i Kikkut Hilde Thoresen, lover krass kommunikasjon i årets kampanje med Ung i trafikken og Oskar Westerlin.

– Han er kjent for en høylytt stil, og er kjent for å kjefte og smelle. Dette kan vi utnytte ved å være litt krass i kommunikasjonen, samtidig som vi har glimt i øyet, sier byråleder Thoresen.

Uoppmerksomhet skaper dødsulykker

Byrået mener folk har blitt vant til å se kommunikasjon om blant annet trygg trafikk og mobilbruk i bil og er redd dette kan føre til at mange overser kampanjen.

– Vi har derfor mye å tjene på å finne en ny og overraskende måte å oppfordre sjåfører til en smart og trygg bilkjøring.

Mobilbruk i bil og kjøring i ruspåvirket tilstand kan føre til mange ulykker på veien. I fjor ble rekordmange tatt for ruskjøring, og Utrykningspolitiet antar at dette ikke nødvendigvis kommer av at det er flere som ruskjører, men at UP har blitt dyktigere til å avsløre hvem som kjører ruset.

I fjor ble også 17 000 personer bøtelagt for mobilbruk, noe som betyr 46-47 bøter daglig.

UP har i sommer uttalt at de bøtelegger aller flest i aldersgruppen 18-24 år for ulovlig mobilbruk i bil, og at de aller fleste av dem er menn. Derfor er det så viktig at denne kampanjen har nettopp unge mannlige førere som målgruppe, sier sier prosjekt- og kampanjeansvarlig i Ung i trafikken, Liv Marie Bendheim.

I en av tre dødsulykker er uoppmerksomhet en medvirkende faktor

– Det er en alvorlig tematikk, og desto viktigere at vi når gjennom til målgruppen med budskapet vårt, sier byråleder Thoresen.

Når ukentlig tre millioner fra TikTok

Kampanjefilmen i sin helhet og flere kortversjoner vil brukes til å promotere budskapet i sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat. Westerlin vil i tillegg promotere filmene på TikTok.

– Det er viktig at denne kampanjen har nettopp unge mannlige førere som målgruppe, sier sier prosjekt- og kampanjeansvarlig i Ung i trafikken, Liv Marie Bendheim.

Ifølge hans management, MaxSocial, har Westerlin en rekkevidde på tre millioner visninger på TikTok i uken, der fordelingen er 52 prosent kvinner og 48 prosent menn. Det er likevel på YouTube Westerlin treffer flest menn, hele 96 prosent av sine 32.000 abonnementer, hvor 50 prosent treffer målgruppen menn fra 18-24 år.

Som en frivillig organisasjon så har vi et begrenset budsjett å forholde oss til og forpliktelser til ulike tilskuddsordninger. Vi måtte prioritere en kanalmix som vi mener vil gi en best mulig eksponering i målgruppen, forklarer Bendheim.

De har valgt at Westerlin legger ut videoene sine på egen TikTok profil hvor han har en rekkevidde på cirka 1,5 millioner menn i uken.

Større rekkevidde på Instagram

– Han vil også legge ut video på sin Instagram feed, hvor han har dobbelt så mange følgere som på YouTube, samt større rekkevidde og 84 prosent mannlige følgere.

I tillegg til organisk spredning, vil Ung i trafikken også bruke sine egne kanaler og annonsering på Instagram og Snapchat.

– Vi har blant annet fått et samarbeid med Nettpatruljen i Oslo, som vil figurere i den ene videoen, og som skal legge ut kampanjevideoen til Westerlin i sin Instagram feed.

Fjorårets kampanje ble også kjørt på Facebook, Snapchat og Instagram, og ga en total eksponering på 2,6 millioner mennesker.

– I samarbeid med Ung i trafikken klarte vi å generere bra med organisk trafikk og fikk omtale i pressen, noe vi er vi veldig fornøyd med, sier Thoresen.

Powered by Labrador CMS