Kjetil Try har kommet fram til at nok er nok

Kjetil Try går av som TRY-toppsjef etter 26 år

Sindre Beyer tar over lederstolen.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg gleder meg til å få mer tid til TRY Reklame. Det skjer mye spennende i bransjen og jeg har lyst til å konsentrere meg mer om kreativitet og merkevarebygging. Det er jo tross alt reklame som er faget mitt. Jeg skal fortsatt også jobbe for hele konsernet, men mer fra et styrelederperspektiv, sier Kjetil Try i en pressemelding.

 Tirsdag ble det kjent at Try går av som konsernsjef og overlater jobben til Sindre Beyer.

Det var Dagens Næringsliv som publiserte nyheten.

Han sier til avisen at han gir seg blant annet på grunn av alder. 

– Jeg tenker at tiden er inne for å ha halvannen jobb, i stedet for to, sier han til avisen.

Try har trappet sakte, men sikkert sitt engasjement i byrået de siste årene. I 2021 solgte han seg ned til 40 prosent eierandel da Ferd Capital kom inn på eiersiden.

To år seinere ble Sindre Beyer forfremmet fra TRY Råd-sjef til COO i konsernet. 

Og nå tar han over sjefsstolen i konsernet. 

Han sier til DN at de skal satse på teknologimiljøet framover.

Regnskapstallene som TRY nylig la fram viser at teknologi og datadrevet markedsføring står for hele 65 prosent av inntektene til konsernet, men de står bare for 47 prosent av byråinntekten.

– Vi skal bevare det kreative miljøet, samtidig som vi skal bygge et teknologisk miljø. Videre skal vi kombinere kreativitet, merkevare og fantastiske teknologiske løsninger. Der har vi stort potensial, sier Sindre Beyer til avisen.

Kjetil Try er mannen bak TRY-huset, som feiret 25 års jubileum nylig. 

Historien til TRY reklamebyrå startet da Kjetil Try var 39 år og jobbet som kreativ direktør i JBR Reklamebyrå A/S og kjente han ville begynne på nytt, særlig siden han fikk stadig mindre med kundene å gjøre. 

Det var rett og slett litt mindre av det han syntes var moro, det å være nær menneskene og lage reklamen.

Han gikk sammen med sin AD og partner gjennom mange år, Einar Fjøsne og startet opp TRY Reklamebyrå. Try var helt bestemt på at lokalene til det nye byrået måtte ligge svært sentralt i Oslo.

– Så fant jeg et lokale i Øvre Slottsgate, som jeg syntes var kjempekult. Vi tenkte at Norges beste byrå aldri ville ligge i Bærum eller på Hasle. Det skulle ligge i sentrum, like ved Vinmonopol og alle butikkene. Vi skulle ha trøkk og energi og vi ligger da også to meter fra Egertorget, sa han til KOM24 da vi hadde en lengre samtale med han på en kafé i Cannes, sommeren 2023. 

KOM24 har forsøkt å komme i kontakt med både Beyer og Try, men ingen av dem er tilgjengelige for pressen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS