Thor Øivind Jensen (t.v), mener Tibber er i ferd med å tape omdømmet sitt. En oppfatning Trond Blindheim deler etter at selskapet denne uken meldte endringer i fakturapraksisen sin.
Thor Øivind Jensen (t.v), mener Tibber er i ferd med å tape omdømmet sitt. En oppfatning Trond Blindheim deler etter at selskapet denne uken meldte endringer i fakturapraksisen sin.

Ekspert mener Tibber har tatt en sjanse: – Kan se ut som de er i ferd med å tape

Thor Øivind Jensen synes strømselskapet har vært et lyspunkt i bransjen, men at lyset er i ferd med å slukne. Tibber selv mener at reaksjonene har vært mer nyansert enn som så.

Publisert Sist oppdatert

– Forbrukerrådet har allerede kommet med krass kritikk mot Tibber, og det gir en oppfattelse av at de går til angrep på kundene sine. Og det er absolutt ikke bra for omdømmet deres, sier førsteamanuensis ved institutt for geovitenskap på Universitetet i Bergen, Thor Øivind Jensen til KOM24.

Hans forskningsinteresser har vært konsentrert om helse- og sosialpolitikk, forbrukerpolitikk og spørsmål knyttet til demokrati og deltakelse.

Jensen sier det til nå, sterke omdømmet skyldes forretningsmodellen til strømselskapet.

– Tibber er et av de få selskapene som går under «Energy-as-a-service (EaaS), som betyr at de ikke tar betalt for selve strømforbruket til kundene sine.

Jensen mener dette er grunnen til at selskapet har vokst raskt og blitt en populær aktør i det norske markedet.

– Derfor har de også et omdømme å tape. De har tatt en sjanse, og det kan se ut som de er i ferd med å tape.

– Lyset er i ferd med å slukne

Torsdag meldte Tibber at de gjør en stor endring i fakturapraksisen, og dette betyr at deres kunder fra og med 1. oktober kan forvente seg en større strømregning. Tibber-kunder vil i tillegg til vanlig regning også faktureres for et estimert forbruk fram til midten av oktober.

– Og dette er årsaken til at mange allerede har sagt opp eller byttet bort fra Tibber.

– Kunne de kommunisert dette budskapet på en annen måte for å skåne omdømmet deres?

– De burde definitivt sørget for å ikke få Forbrukertilsynet på nakken, og gjort dette på en lovlig måte. For dette har umiddelbart blitt en konflikt, i en bransje som allerede har et frynsete og dårlig omdømme.

Jensen synes denne konflikten minner om bankkrisen på 80-tallet.

– De gikk også rett i strupen på forbrukerne og tapte. Tibber og andre selskaper burde forstå at det aldri er en god ting å angripe myndigheter og forbrukere.

– Fram til nå har Tibber har vært et lyspunkt, men nå er lyset til Tibber i ferd med å slukne.

Stort omdømmefall

Omdømmeekspert og dosent i markedskommunikasjon ved Høyskolen Kristiania, Trond Blindheim mener det ser ut til at Tibber har pyntet seg i lånte fjær.

– Mange har blitt lokket til Tibber i den tro om at selskapet er et bra sted å være. Og folk har gjort leksene sine og undersøkt grundig, også skjer dette.

Han er sikker på at mange forbrukere har vært sikker på at de har gjort noe lurt.

– Men nå viser det seg at regningen blir noe helt annet enn hva de hadde sett for seg.

Han er ikke i tvil om at dette er et stort omdømmefall for Tibber.

– Og det henger sammen med forventningene. Hadde folks forventninger vært lave, ville mest sannsynlig omdømmefallet også vært mindre. For jo høyere forventninger, jo høyere omdømmefall.

Blandede tilbakemeldinger

PR & kommunikasjonssjef i Tibber, Gaute Haaversen-Westhassel forteller at de lanserte tre ting torsdag.

At kundene har mulighet til å endre forfallsdato, utsette betaling av strømregningen med 30 dager gebyrfritt, og en ny faktureringsperiode der man betaler for strømmen til og med forfallsdato.

– Det siste har fått mest oppmerksomhet i media, mens mottakelsen fra kunder er mer nyansert. Mange har allerede anvendt de nye funksjonene, men vi ser også at andre reagerte negativt.

Haaversen-Westhassel sier at Tibber synes det er leit at kunder velger å forlate selskapet.

– Samtidig håper vi at de etter hvert ser verdien av vår filosofi om at vi ikke skal tjene penger på strømmen, og velger å komme tilbake på et senere tidspunkt. Vi har stor forståelse for den vanskelige situasjonen mange er i.

Han legger til at de har en konstruktiv dialog med norske forbrukermyndigheter og egne kunder for å finne frem til gode løsninger.

– Tibber har alltid stått på kundenes side og det vil vi fortsette med. Derfor prioriterer vi å svare ut det kundene våre lurer på. Konsernsjef Edgeir Vårdal Aksnes var blant annet med i en direkte spørsmålsrunde i Facebook-gruppen «Tibber - Tips og triks», fredag.

– Tror dere denne saken svekker omdømmet deres?

– Tillit og troverdighet er noe man skal fortjene og derfor vil vi ha fokus på dette fremover.

Powered by Labrador CMS