Gjengen i Omikron Elektro AS

Omikron Elektro AS har aldri fått så stor respons på en LinkedIn post

– Det er ikke hver dag Verdens helseorganisasjon «oppkaller» en mutasjon i en verdensomfattende pandemi etter et lite lokalt elektrikerfirma i Nedre Viken, skriver servicelederen i Omikron Elektro AS.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi visste ikke om vi skulle le eller gråte, sier Simen Berntzen i Omikron Elektro AS, til KOM24.

Simen Berntzen.

Han er serviceleder og faglig ansvarlig i elinstallasjonsbedriften i Fredrikstad, og for en uke siden postet han i samarbeid med deres markedsbyrå et innlegg på LinkedIn som har fått flere tusen reaksjoner.

– «Når vi på fredag fikk høre navnet på den nye mutasjonen av Covid-19, så visste vi ikke helt om vi skulle le eller gråte. Det er ikke hver dag Verdens helseorganisasjon «oppkaller» en mutasjon i en verdensomfattende pandemi etter et lite lokalt elektrikerfirma i Nedre Viken», åpner han innlegget med.

Snu det til noe positivt

– Det er litt svart humor, men vi ønsket å formidle at vi tar smittevern på alvor, også kommer vi ikke unna å nevne navnet vårt.

Omikron Elektro AS har hatt navnet sitt siden 2004.

– Det er en alvorlig situasjon, og vi visste ikke helt hvordan vi skulle reagere da virus-navnet ble annonsert. Men slik vi ser det kunne vi enten tenkt at det var helt katastrofe, eller prøve å snu det til noe humoristisk og positivt, i en vanskelig periode. Pandemien har hengt over oss lenge, så i tillegg til å kommentere det nye navnet, ønsket vi også å informere om at vi gjør alt vi kan for å drive forsvarlig og tar hensyn til alle smitteverntiltak.

Innlegget har fått over 7000 reaksjoner, men Berntzen tror ikke nødvendigvis at det vil komme mange jobber over natten av den grunn.

– Men det kan jo være at vi har klart å skape litt mer fokus på navnet på firmaet vårt, og at det kan lede til nye jobber og kunder på sikt.

Fra ni til 7000 likes

Omikron Elektro har det siste året fått hjelp av Wican Marked og Martine Hansen Langdon, som er digital markedsfører og prosjektleder.

Vi har ansvaret for markedsføringen deres, men nevnte innlegg var hovedsaklig skrevet av Berntzen, forteller Langdon, til KOM24.

Men da det ble bestemt at omikron var det nye navnet til viruset, hadde hun og Berntzen en samtale om dette.

– Umiddelbart var tanken at det ikke var så veldig stas å bli sammenlignet med et virus, men vi er sikker på at folk klarer å skille mellom et virus og et firma, selv om navnet er det samme.

Innlegget har i skrivende stund en rekkevidde på over 300 000, over 50 personer har kommentert og mer enn 7000 har reagert på innlegget.

– Den siste posten hadde ni likes, slik at vi ser en markant forskjell her. Dette må vi vri til noe positivt, og jeg tror dette bidrar i merkevarebyggingen deres. Navnet fester seg definitivt hos folk, og det kan føre til at flere tenker på dem ved neste anledning de har behov for et elektrikerfirma på besøk hjemme.

Hun er kjent med at de har fått en god del kommentarer etter at innlegget ble postet.

– Utelukkende morsomme kommentarer, slik at humoren har truffet hjem hos mange, og det er positivt.

Wican Marked har lagt opp en fast markedsplan med ulike aktiviteter, hvor det mest sannsynlig kan snike seg inn flere humoristiske poster i tiden fremover.

Det må jo være lov til å spille litt på dette mens det er ferskt og står på, ler Langdon.

Powered by Labrador CMS