– Vi er ikke i mål før det er like enkelt å lade elbilen som å fylle bensin, sier prosjektleder for Elton, Patrik Eian Fjeldstad.
– Vi er ikke i mål før det er like enkelt å lade elbilen som å fylle bensin, sier prosjektleder for Elton, Patrik Eian Fjeldstad.

VG gir gass og satser på elbil

Utfordrer en komplisert og forvirrende ladebransje med «alt i én»-appen Elton.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er ikke i mål før det er like enkelt å lade elbilen som å fylle bensin, sier prosjektleder for Elton, Patrik Eian Fjeldstad i en pressemelding.

VGs innovasjonsavdeling har som mål å hjelpe forbrukerne med sine hverdagsproblemer. Nå utfordrer de en komplisert og forvirrende ladebransje med «alt i én»-appen Elton, som tilbyr lading via flere tusen ladere fra tre av landets største ladeaktører.

Får opp tilpassede forslag

Sommerferien er like rundt hjørnet, og ifølge en undersøkelse fra NAF skal 34 prosent av oss på bilferie i Norge i år. For elbilistene er det ikke utenkelig at lading kan øke stressnivået i ferien, på grunn av kompliserte prismodeller og et drøss av ulike apper og ladeløsninger. Det vil VG og Elton sette en stopper for.

– I motsetning til de fleste konkurrerende apper, starter vi med at kunden registrerer sin bilmodell. Deretter får de opp konkrete sammenlignbare priser, og forslag til ladestasjoner som passer for akkurat deres bil. Dermed slipper du å få opp ladere som ikke er egnet for bilen du kjører, sier Fjeldstad i en pressemelding.

Per i dag er det operatørene Recharge, Ionity og Kople som er med i app-en. Via Elton-appen trenger elbilistene ingen andre apper eller medlemskap for å starte lading hos disse ladeselskapene.

I VGs app kan kundene finne og bruke ladestasjoner fra ulike operatører over hele landet, og få en god oversikt over prisene til de ulike ladeselskapene.

Elton tilbyr også en gratis ruteplanlegger, som dekker hele Europa. Ruteplanleggeren viser anbefalte ladestasjoner for langtur med elbil.

– Naturlig for VG

Noen vil kanskje spørre seg hvorfor VG beveger seg inn i dette markedet, som tilsynelatende ligger nokså langt fra deres kjernevirksomhet. Svaret er ifølge Fjeldstad ganske enkelt:

– VG har alltid vært opptatt av å hjelpe forbrukerne, og for oss er det helt naturlig å prøve å bidra til å løse deres hverdagsutfordringer. Vi opplever at staten uttrykker et ønske om å regulere denne bransjen, men at de gode tiltakene lar vente på seg. Vi synes vi har ventet lenge nok. Nå vil vi gi elbilistene et verktøy som gjør hverdagen deres enklere, med tydelige priser og lokasjoner for lading, sier Fjeldstad i pressemeldingen.

– Vi kommer til å lansere flere ladeselskaper og spennende funksjoner i Elton fremover, og målet vårt er å bli den foretrukne appen for elbilister i Norden. Dette er bare begynnelsen, sier Fjeldstad.

Powered by Labrador CMS