Hans Petter Stub mener HR og kommunikasjonsavdelingene har mye å samarbeide om.
Hans Petter Stub mener HR og kommunikasjonsavdelingene har mye å samarbeide om.

MENINGER:

HR kan employer, men ikke nødvendigvis branding

«Resultatet av manglende kommunikasjonsfaglig ekspertise ser vi daglig», skriver Hans Petter Stub.

Publisert

HR har som oftest ansvaret for employer branding, hvilket på mange måter er naturlig. Det handler om å tiltrekke seg og holde på medarbeidere. Men der HR er flinke på «employer», så har de ikke like gode forutsetninger for å beherske faget «branding». 

Kommunikasjon som fag er nærmest fraværende i de fleste HR-utdanninger, forståelig nok. Det er nok av andre tema en HR-medarbeider skal beherske: Lønn. Arbeidsmiljøloven. Strategisk kompetansestyring. Lederutvikling. HMS. Listen er lang nok som den er, om man ikke skal flette inn noen vekttall innen kommunikasjon. 

Som neppe ville monnet uansett. 

Resultatet av manglende kommunikasjonsfaglig ekspertise ser vi daglig. Stillingsannonser fulle av floskler, eksempelvis 9335 annonser på FINN.no som sier de har godt arbeidsmiljø, en hel haug som har spennende arbeidsoppgaver og ikke rent få som fremmer konkurransedyktige betingelser.

Annonser som ofte svikter på det mest grunnleggende innen kommunikasjonsfaget: Å tenke mer på hva målgruppen vil høre enn hva du vil si. Du vet, de som begynner med hvilke behov de selv har, lange avsnitt om organisasjonsstruktur, antall avdelinger og børsnoterte moder-selskaper. 

Manglende evne til å balansere langsiktig merkevarebygging med kortsiktig stillingsannonsering er også et resultat av manglende branding-kompetanse. Altfor mye midler vies til kortsiktig brannslukking (les: stillingsannonsen må ut i går!!), noe som kunne vært forhindret om man bygget sitt employer brand i forkant av rekrutteringsbehovet.

Slike relativt enkle ting vet alle som har studert og jobbet med kommunikasjon og branding. 

Kommunikasjonsavdelinger må hjelpe

Det er heldigvis hjelp å få for de fleste HR-avdelinger, og den finner de i kommunikasjons- og markedsavdelingene. 

Da kan budskapet i employer branding bli mer menneskelig. Mer tilpasset målgruppen. Mer distinkt og i tråd med hvem du er som arbeidsgiver. Med et klart og tydelig språk, uten utilgjengelig bransjesjargong. Bygget på følelser; som tross alt avgjør valget om hvor du vil jobbe.

Utfordringen er at det er langt mellom HR og kommunikasjonsavdelinger som jobber godt sammen. Hvorfor kan man spekulere i, kan hende det er manglende kjemi som avgjør, ulike mål eller en «not invented here-holdning». 

Sammenfallende mål

Det paradoksale er at kommunikasjon, marked og HR i mange tilfeller har 100 % sammenfallende mål. 

I utgangspunktet er målet til marked og kommunikasjon å få flere kunder, mens ansvaret til HR er å tiltrekke seg og beholde ansatte. Disse to målene henger såpass tett sammen at det er åpenbart at et godt samarbeid er gunstig. 

For mange virksomheter er det ikke vits å få flere kunder med mindre det er ansatte som kan betjene disse kundene. 

Det er ikke få IT-konsulentselskaper og revisor-virksomheter som er helt utsolgt, som ikke har mulighet til å påta seg flere kunder. Ergo er det ikke noe poeng for marked og kommunikasjon å jakte på nye kunder, om det ikke samtidig gjøres vel så mye for å få tak i nye ansatte. 

Det er det samme for restauranter som har større problemer med å få tak i kokker som skal lage maten enn å få kunder som vil spise den. 

Sagt på en annen måte har marked og kommunikasjon egeninteresse av å bistå HR med employer branding. 

Da kunne vi kanskje vært spart for ukentlig raljering med dårlige stillingsannonser. 

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS