Podkasten handler om menneskene og hendelsene som har bidratt til å forme Norges energihistorie.

Equinor vil fortelle oljenasjonens historie gjennom podkast med TRY

Den første miniserien heter «Kappløpet på havbunnen», og handler om den utfordrende historien om hvordan Norge ble en gassnasjon.

Publisert

I anledning 50-årsjubileet har Equinor ønsket å løfte fram noen av historiene som har bidratt til å forme Norge som energinasjon, og samtidig se på hvordan erfaringen og kunnskapen fra disse vil spille en viktig rolle for å nå målsetningen om netto nullutslipp i 2050.

– Equinor var tidlig ute med podkast-formatet, og vi har nå hjulpet til med å forsterke denne satsingen, sier innholdsrådgiver i TRY Ingrid Skogholt til KOM24, som også er programleder for serien.

Podkasten handler om menneskene og hendelsene som har bidratt til å forme Norges energihistorie. I år kommer det tre miniserier i dette formatet. Den første miniserien, “Kappløpet på havbunnen” handler om den utfordrende historien om hvordan Norge ble en gassnasjon, forteller Skogholt.

Teknologiutvikling

Pokasten er et samarbeid mellom Equinor og TRY, hvor TRY har bidratt til konseptutvikling, manus og selve produksjonen.

– Researchen har vært et felles prosjekt, der Equinor velvillig har delt kunnskap, bakgrunnsinformasjon, anekdoter og historier. Vi fungerer som et produksjonsselskap og en redaksjon sammen med Equinor, sier Skogholt.

Under forberedelsene har det å finne gode historier viktig.

– Vi jobber med å finne historier og vinklinger som er spennende i seg selv. Energiindustrien er full av utrolige historier, dyktige folk og imponerende teknologiutvikling, men for å nå ut med dette må det gjøres relevant og gi en følelse av å være tett på. Manus og lyddesign er viktige bestanddeler i så måte. Ellers jobber og tenker vi nok ganske likt som mediehusene gjør med sine podkastserier, sier Skogholt.

Gassleverandør

TRY forteller at de stadig opplever en økende etterspørsel etter podkast. De mener podkaster ikke alltid trenger å være for en bred målgruppe, det kan også brukes som onboarding av nyansatte eller til annen internkommunikasjon

Det er en svært egnet måte å produsere godt, nært og engasjerende innhold. Historier på lyd har en stor fordel ved at de at det hele tiden er tilgjengelig. Vi har bygget et nytt podkast-studio i Oslo-sentrum som er ferdig i august, så vi dette er noe vi satser mer på.

Målet til podkasten er at den kan bidra til at flere blir kjent med hvordan energiindustrien i Norge faktisk jobber.

– Hvordan kom vi egentlig på å fange og lagre karbondioksid under havbunnen? Hvordan ble vi Europas nest største gassleverandør? Vi tror at ved å fortelle noen av disse historiene, så får vi vist litt av den kunnskapen, kompetansen og erfaringen som nå trengs for å nå målene om et netto nullutslippssamfunn, sier Skogholt.

Powered by Labrador CMS