Illustrasjonsbilde av studenter i journalistikk og kommunikasjon ved Høgskulen i Volda.

KOM24 har undersøkt: Så lange praksisperioder har norske kommunikasjons­studenter

Studiene i kommunikasjon rundt om i Norge opererer svært ulikt når det gjelder praksis for studentene. KOM24 har kartlagt lengden som universiteter og høgskoler opererer med.

Publisert

Praksisperioden er svært viktig for mange studenter. Ikke bare fordi det å være ute i jobb er noe helt annet enn å sitte på skolebenken og lese akademiske bøker. Men også fordi praksis er det første steget i en karriere for mange unge kommunikasjonstalenter. Noen får også tilbud om å fortsette å jobbe der de har vært ute i praksis.

– Studentene våre er ettertraktet

Høyskolen Kristiania i Oslo er privat, og tilbyr en bachelorgrad innen PR og strategisk kommunikasjon. De har tre praksisperioder, hvorav én av disse er obligatorisk for studentene.

Den obligatoriske perioden foregår over ti uker i 4. semester. I tillegg kan studentene frivillig velge praksis over fire uker i 6. semester og internasjonal praksis. Sistnevnte innebærer at en er et helt semester i utlandet for å jobbe.

Masterstudiet i strategisk kommunikasjon tilbyr praksisperiode som et valgbart emne over ni uker i 3. semester.

– Vi opplever at våre studenter er veldig ettertraktet i markedet, også i tiden mens de studerer. Det er mange aktører som ønsker å komme i kontakt med dem, sier praksisrådgiver Eugenie Soelberg ved Karrieresenteret på Kristiania til KOM24.

Studenter på «speed dating»

Universitetet i Stavanger tilbyr et årsstudium i kommunikasjon med 30 studieplasser. Her har studentene praksis i 2. semester. Da jobber de to dager i uka, fra midten av januar til begynnelsen av mai.

– Studentene og praksisstedene møtes på et informasjonsmøte med etterfølgende «speed dating». Studentene søker deretter om praksisplass der de har mest lyst å ha sin praksis, og må gjennom en intervjurunde før endelig svar gis, sier Janne T. Stangeland, universitetslektor i kommunikasjon ved UiS.

Praksis på både bachelor og masternivå hos UiO

Ved Universitetet i Oslo kan bachelorstudenter i medier og kommunikasjon velge om de vil ha praksis i deres avsluttende semester. Studentene blir da utplassert hos arbeidsgivere i fulltid i hele mars og april.

Studiet har totalt 70 plasser.

UiO har også praksisforberedende undervisning med studentene før praksisperioden begynner. I tillegg jobber de med å utvikle et lignende praksistilbud for masterstudentene, opplyser førstelektor Joakim Johansen Østby til KOM24.

– Studentene kan ikke finne praksissted selv, og vi har en egen påmeldingsprosess for interesserte arbeidsgivere hver høst. Det er viktig for at å vite hvor mange studenter vi kan ta opp til emnet, fordi vi ønsker å sikre at arbeidsoppgavene, praksisoppholdet og oppfølgingen er av god kvalitet for studentene. Når emnet starter jobber vi med å koble studentene til riktig arbeidsplass, og vi prioriterer å la studentene velge det de er mest interesserte i, sier Østby.

Praksistilbudet ved UiO har eksistert siden 2008. De siste årene har de hatt flere bedrifter som er interessert i å ta inn folk i praksis enn de har hatt studenter, legger førstelektoren til.

Praksis på skolen

Universitetet i Agder, som holder til i Kristiansand og Grimstad, har et litt annet opplegg for studentene sine. Her skjer praksisen på selve universitetet, i regi av skolen.

Studiet har 30 plasser.

I strategisk kommunikasjon deles andreårsstudentene inn i kommunikasjonsbyråer. Deretter jobber de med reelle oppdragsgivere gjennom det meste av vårsemesteret. Disse oppdragsgiverne møter studentene første gang i januar, og er med gjennom hele semesteret.

– Dette har vi svært gode erfaringer med, og det har nå blitt utvidet slik at eksamensarbeidet og de obligatoriske arbeidskravene nå er en del av ordningen, sier førstelektor ved Institutt for nordisk og mediefag, Roy Emanuelsen.

Ved masterstudiet i samfunnskommunikasjon har studentene derimot seks uker praksis som normalt.

Obligatorisk praksis hos HIOF

Susanne Koch Stigberg er undervisningsveileder ved Institutt for informasjonsteknologi og kommunikasjon ved Høgskolen i Østfold. Her operer de med et obligatorisk praksisopphold for studentene i 6. semester. Dette går over en periode på tre måneder, og er det lengste sammenhengende praksisoppholdet blant skolene som KOM24 har snakket med.

– Det har gått bra å få alle studenter ut i praksis så langt, men vi er bekymret for at systemet vårt ikke er skalerbart og det er det aspektet som mest begrenser antall studenter vi kan ta opp hvert år, sier Stigberg.

HIOF har en ansvarlig som finner praksissteder for studentene.

– Hun har et godt nettverk med kommunikasjonsselskaper i Østfold- og Oslo-området. Studentene får oversikt over virksomheter som tar imot studenter, men må selv søke praksisen sin. Studenten kan også velge en bedrift som ikke står på listen.

To perioder ved OsloMet

Ved OsloMet har studentene mulighet til å være i praksis i to perioder. Begge gangene er dette valgfritt. Første periode varer i fire uker.

– Her må praksisarbeidet være i en informasjons -eller kommunikasjonsavdeling ved en offentlig eller privat virksomhet, sier førsteamanuensis ved Institutt for journalistikk og mediefag, Jørgen Alnæs.

Andre opphold går siste semester, og er lagt slik at det blir et naturlig for de aller fleste å velge den, opplyser Alnæs. Denne perioden varer normalt i ni uker.

Bachelorgraden innen medier og kommunikasjon har totalt 40 studieplasser.

Kan utvide perioden

Høgskulen i Volda tilbyr en bachelorgrad i PR, kommunikasjon og mediene. Her har de totalt 36 plasser. Studentene får tilbud om et praksisopphold i deler av 6. semester, og dette varer i åtte, men utvides ofte til ti uker hvis det er ønskelig for studenten og arbeidsgiver.

– Studentene vil gjerne ha praksis i en organisasjon som har kapasitet til å ivareta dem. Vi er opptatt av at de skal få være en del av et kvalifisert kommunikasjonsmiljø. Hos praksisplassene våre finnes gjerne studenter som har gått i Volda selv, noe som gjør at vi er sikre på at de blir godt tatt imot, sier Kristian Fuglseth, førstelektor ved kommunikasjonsutdanningen i Volda.

Powered by Labrador CMS