Julie B. Christenssen gikk fra et par hundre følgere til flere tusen. I 2022 satser hun på å jobbe fulltid med sosiale medier, og følgerne hennes kan forvente enda mer innhold.

Foodie-influenser Julie B. Christensen sa opp jobben i NAV etter ni år

Vil jobbe med sosiale medier på fulltid.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

På sin private Instagram-konto hadde Julie B. Christensen et par hundre følgere. Og for de la hun ut bilder av hytta, en kaffekopp og ellers litt tilfeldige bilder. Så bestemte hun seg for å renske bort alle private bilder og satse fullt på å dele matanbefalinger og bygge seg en profil som foodie influenser på Instagram.

Halvannet år senere med nesten 9000 matinteresserte følgere, har hun sagt opp jobben på NAV for å jobbe fulltid med sosiale medier.

– Det var skummelt, men jeg måtte ta sjansen å gønne på, sier Christensen til KOM24.

En skrekkblandet følelse

I ni år jobbet hun som sosionom på NAV-kontorer i både Stavanger og Oslo. Og mye av erfaringen derfra tar hun med seg inn i den nye karriereretningen som SoMe Manager.

– Jeg har alltid vært superbruker i de fleste system og jobbet mye med opplæring. Den kompetansen merket jeg kom godt med da jeg holdt min første workshop, forteller hun.

Halvannet år etter at hun bestemte seg for å jakte influenser-drømmen, har hun holdt sin første Instagram-workshop, drifter Instagram- og Facebook kontoen til fire restauranter i Arendal og satser fulltid på eget enkeltmannsforetak.

– Dette føles helt riktig, men det er klart at det er en skrekkblandet følelse av å si opp en trygg jobb og kaste seg ut i noe helt nytt. Men det er dette jeg vil og det er dette jeg brenner for.

Fra to hundre til flere tusen

Det som var noen hundre følgere har forvandlet seg til flere tusen følgere. Og dette året er planen å servere følgerne med enda mer innhold.

– I tillegg til mat blir det innhold fra reiser og den nye hverdagen som SoMe Manager.

I starten gikk det med fem timer daglig for å etablere Instagram-kontoen. Nå har tidsbruken og antall hashtags endret seg.

– Det var mye jobb i starten for å få kontoen opp på beina. I tillegg makset jeg antall hashtags og slang på 30 av dem i hver eneste post. Nå har jeg aldri flere enn ti som jeg prøver å variere med en kombinasjon som favner bredt og smalt.

Drømmen er at hun nå kan leve av sosiale medier og jobbe fulltid med dette.

– Fokuset blir å holde workshops, ta over og drifte sosiale medier-kontoene til bedrifter som trenger hjelp til dette og innholdsproduksjon.

Og selv om kontoen utvides med mer innhold, gjelder fortsatt de samme kriteriene.

– Det må være innlegg som har verdi. Grunnreglene er fortsatt at det må være underholdende, opplærende eller informativt. I tillegg er kvalitet på bilder og video like viktig som at man poster jevnlig.

Viktig med buffer

Antall følgere har økt jevnt, men Christensen ser for seg at det kan stagnere noe nå.

– Og det er greit. For i starten var det veldig viktig å få følgere, nå er jeg mer opptatt av å ta dette videre til et profesjonelt nivå og fokusere på å bygge kunders kontoer mer enn min egen for øyeblikket.

Hun er selvlært, men har fått tips og triks av Susanne Bjerga Todnem i Somedian og Isabel Bjellebø i Nelli Media.

– Det er alltid lurt å finne mennesker som kan det du har lyst til å drive med. Mye finner man ut av selv, men de har vært til stor inspirasjon for meg og jeg har lært mye av deres reise.

Og hun kommer med et siste tips før man sier opp jobben og satser for seg selv:

– Spar opp en bufferkonto før du sier opp jobben. Det er en merkbar overgang fra fast jobb til å satse på eget foretak.

Powered by Labrador CMS