Endringen består i at sannsynligheten for at en bruker vil kommentere på eller dele en post med politisk innhold vil ha mindre betydning

Innsikt:

Mindre politisk innhold på Facebook

Også norske medier med mye politisk innhold må forberede seg på mindre trafikk fra Facebook i månedene fremover.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Facebook utvider forsøket med å redusere mengden politisk innhold på plattformen. Foreløpig er Sverige det eneste nordiske landet som omfattes av endringen.

– Merkbart mindre trafikk

I en oppdatering av en tidligere pressemelding kunngjorde Facebook i går at testene med å redusere mengden politisk innhold på plattformen har gitt så positive resultater at testen utvides til å også gjelde Costa Rica, Sverige, Spania og Irland. Endringen forventes å gi merkbart mindre trafikk til offentlige virksomheter og medier med mye politisk innhold, og utrullingen vil fortsette gradvis til flere land i tiden fremover.

Endringen består i at sannsynligheten for at en bruker vil kommentere på eller dele en post med politisk innhold vil ha mindre betydning, og at Facebook i stedet vil vurdere sannsynligheten for at brukere vil reagere negativt på poster med politisk innhold. Testene startet i februar i år på et begrenset utvalg av brukere i USA, Canada, Brasil og Indonesia. Det er de positive tilbakemeldingene fra disse testbrukerne som gjør at Facebook nå utvider endringene til flere land.

Facebook har fått mye kritikk for å ikke gjøre nok for å begrense falske nyheter, hatprat og konspirasjonsteorier. Mye av dette innholdet har sitt utspring i polariserte politiske debatter. Det sterke engasjementet disse debattene vekker har ført økt spredning av det kontroversielle innholdet.

Norge bør forberede seg

Facebook har argumentert med at mye engasjement ikke automatisk betyr økt rekkevidde, og lanserte nylig en egen rapport som viste at politisk innhold ikke er blant det mest synlige innholdet på plattformen. Med endringene som nå innføres håper de å redusere effekten av engasjement ytterligere.

Norske medier, organisasjoner og offentlige virksomheter med mye politisk innhold bør forberede seg på at endringene også vil innføres her i landet i løpet av høsten, og at de da må forvente mindre trafikk fra poster med politisk innhold på Facebook.

Powered by Labrador CMS