Joakim Vars Nilsen (NSB) og Anne Bolstad (Schibsted Partnerstudio)

Mener norske markedssjefer har manglende fokus på nye kunder

Halvparten av norske bedriftsledere oppgir i en ny, stor undersøkelse å ha hovedfokus på eksisterende kundemasse i stedet for å jakte nye – det bekymrer ekspertene.

Publisert Sist oppdatert

Schibsted og NSB Marketing Best practice har nylig gjennomført en ny merkevareundersøkelse, som blant annet avdekker norske markedssjefers manglende fokus på å nå ut til nye kunder.

Det bekymrer ekspertene, ifølge en pressemelding.

– Når 71 prosent sier at målretting er viktigere enn å nå alle potensielle kjøpere, blir jeg bekymret, sier Lars Istre, markedsdirektør i Vipps i pressemeldingen.

Han peker på at de fleste av oss er aldri i et faktisk kjøpsmodus selv om bedrifter har en illusjon om det.

– Du sitter på en gullgruve i form av en sterk merkevare i dag, og så velger du å kun bruke den på noen få?, undrer han seg.

Den ferske undersøkelsen avdekker også at ca. halvparten av markedsførerne opplever at bedriften de jobber, i mangler tydelige mål og KPI-er. Dette er en økning på sju prosentpoeng det siste året.

– Hvis man mangler definerte mål, i hvilken retning skal man bevege seg? Hvordan får man alle til å jobbe i samme retning, hvis man ikke vet hvilken retning man skal bevege seg i?, sier markedsdirektør i Nortura, Lise Kjær Kristoffersen.

Formålet med rapporten er inspirere til økt kompetansebygging hos norske bedrifter. Jo mindre gap mellom praksis og beste praksis, jo bedre stilt er bedriftene til å erstatte det fremtidige bortfallet av oljeinntektene.

Og i denne omstillingen er evnen til merkevarebygging helt sentralt.

Dette støttes av Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

– Merkevarebygging bør være på agendaen i norske bedrifters toppledelse og styrer. Vi ser at evnen til å ta en unik, attraktiv og relevant posisjon er et av kjennetegnene blant norske bedrifter som lykkes internasjonalt. En sterk nasjonal merkevare gir norske bedrifter og organisasjoner større synlighet og slagkraft i en global konkurranse, sier Haugli i pressemeldingen.

Årets rapport dykker også ned i en kommersiell kanal i sterk vekst, nemlig innholdsmarkedsføring, og hvordan den påvirker merkevarebygging.

44 prosent av de spurte svarer at de skal øke andelen av budsjettet som brukes til innholdsmarkedsføring og 89 prosent av bedriftene svarer bekreftende på at content marketing skal bidra til langsiktig merkevarebygging.

– I Telia ser vi noen av de samme tendensene og vi opplever content marketing som en solid bidragsyter inn i vårt totale medieøkosystem. Vi jobber etter en helhetlig tilnærming og et rammeverk med tanke på kanalenes oppgave, rolle og effekt. I dette rammeverket ser vi content som en naturlig del for å bygge kunnskap, skape engasjement og gå mer i dybden, sier Head of Media Strategy i Telia, Hanne K. Thomassen.

Powered by Labrador CMS