Dette bildet er hentet fra en av dei to reklamene Norwayrob har laget for Happn og som nå Skyss vil diskutere om er greit eller ikke.
Dette bildet er hentet fra en av dei to reklamene Norwayrob har laget for Happn og som nå Skyss vil diskutere om er greit eller ikke.

NorwayRob får kjeft av Skyss – skal ha misbrukt arbeidsplass i markedsføring

Vil ha større avstand mellom profil og merkevare.

Publisert Sist oppdatert
Dette bildet er hentet fra en av dei to reklamene Norwayrob har laget for Happn og som nå Skyss vil diskutere om er greit eller ikke.

– Det er i seg selv ikke negativt at bussjåfører bidrar med innhold til sosiale medier, og fint om det kan bidra til å gi et godt inntrykk av både sjåføryrket og av kollektivtransporten. Samtidig ønsker vi avstand mellom større profiler og vår merkevare, sier pressekontakt Øyvind Strømmen i Skyss til BA.

Avisen har onsdag publisert en sak der de skriver om TikTok-fenomenet Robert Michael Scott, som for de fleste er kjent som NorwayRob.

Scott bruker jobben sin buss-sjåfør som bakgrunn for sine svært populære videoer til sine 2,1 millioner følgere.

Hans arbeidsgiver har tidligere sagt at han bidrar med økt rekruttering, men nå får det han har gjort reaksjoner.

For i et betalt partnerskap med Happn har han lagt ut to videoer med setting på en buss. I begge videoene er navnet og logoen til det fylkeskommunale kollektivselskapet Skyss tydelig profilert.

Det reagerer Skyss på og Scott selv sier han burde ha sladdet logoene.

– Det ville ha løst mange problemer. Da ville ikke dette ha blitt en sak. Når det er sagt: Vi har over to milliarder visninger, og vi får tusenvis av tilbakemeldinger om at vi gjør livene til folk litt bedre, sier han til avisen.

BA har og snakket med Marianne Frønsdal, kommunikasjonsdirektør i Tide, som sier til avisen at de ansatte må være bevisst på hvilket inntrykk de etterlater seg når de bruker arbeidsplassens merkevare utad og at de har en dialog med Scott om dette.

Powered by Labrador CMS