«En kombinasjon av SEO og SEM kan sammenlignes med styrketrening og kondisjon; de er nyttige hver for seg, men i de fleste tilfeller får du aller best resultater ved å kombinere dem».

Ikke enten-eller: Derfor bør du kombinere SEO og SEM

«Sammen gir nemlig SEO og SEM bedre effekt enn de gjør hver for seg», skriver Anders Letnes.

Publisert

Kundene våre spør oss ofte om de bør velge SEO eller SEM. Svaret er egentlig enkelt: Begge to. Spesielt i en tid med trangere økonomi hvor hver markedsføringskrone teller. Sammen gir nemlig SEO og SEM bedre effekt enn de gjør hver for seg.

For å nå ut til kunder som ser etter det du tilbyr, er det helt avgjørende å være synlig i Googles søkeresultater. Aller helst bør du ligge langt opp på førstesiden.

En undersøkelse utført av Klarna viser for eksempel at 85 prosent forbrukere gjør research på Google før de kjøper et produkt. Svært få klikker seg videre til Googles andreside.

Topplasseringer på Googles førsteside kan oppnås gjennom både SEO og SEM. Hos Journey Agency jobber vi med begge deler. Begge disse strategiene er nyttige hver for seg, men aller best effekt får man ved å kombinere dem. Det er det flere grunner til.

Større bit av kaken

Mange tenker på SEO og SEM som to forskjellige praksiser, men man bør heller tenke på dem som to sider av samme mynt.

Ved å kombinere SEO og SEM kan du maksimere sannsynligheten for økt trafikk. Tidligere undersøkelser viser at 53 prosent av trafikken til et nettsted kommer via organiske søk, mens 15 prosentkommer fra betalt søk (BrightEdge). Når du går for begge to samtidig, sikrer du deg en større bit av kaken.

Både SEO og SEM handler i stor grad om relevans. Nettsiden din må ha innhold som er relevant for søket. Optimalisering av en nettside for organisk og betalt søk er ofte en ganske lik prosess. Bedre landingssider gir en lavere klikkpris, som betyr at kunden får høyere avkastning på sin investering.

SEO & SEM kan ha ulike funksjoner i markedsføringstrakten. SEO er ofte en mer langsiktig investering som har fokus på synlighet og merkevarebygging, mens SEM gjerne har et konverteringsfokus og et kortsiktig mål om å eksempelvis øke antall salg.

SEO krever mer tålmodighet, men resultatene er ofte relativt stabile og langvarige. Siden SEM gir økt trafikk i løpet av kort tid, kan du bruke denne trafikken til å analysere hvor effektiv nettsiden din er. Hvis du kun kjører SEO, må du vente på trafikken.

Styrketrening og kondisjon

Google stiller stadig høyere krav til kvaliteten på den uendelige massen av innhold som publiseres hver dag, og i august og desember ble oppdateringen «Helpful Content» rullet ut.

Oppdateringen straffet nettsider med innhold av lav kvalitet, og belønnet nettsidene med innhold av høy kvalitet.

Formålet var å oppfordre flere aktører til å publisere innhold som er skrevet av mennesker og som er ment for å bli lest av mennesker. Når det kommer til å oppnå topplasseringer på Googles førsteside, går det ikke an å snike i køen. Innholdet må være nyttig, lærerikt og originalt.

En kombinasjon av SEO og SEM kan sammenlignes med styrketrening og kondisjon; de er nyttige hver for seg, men i de fleste tilfeller får du aller best resultater ved å kombinere dem.

– Det beste stedet å skjule et lik

Det er ikke til å stikke under en stol at det er økonomisk trange tider både for privatpersoner og bedrifter. Da er det kanskje enkelte som prioriterer enten SEO eller SEM, når de egentlig burde satse på begge deler.

Enten du selv driver en bedrift som har behov for økt synlighet eller om du jobber på vegne av kunder som gjør det, vil en kombinasjon av gode, optimaliserte nettsider og målrettede annonser gi best resultater på sikt.

Et populært utsagn innen digital markedsføring er at Googles andreside er det beste stedet å skjule et lik. Dette er spesielt relevant i tider hvor flere og flere kunder må stramme inn budsjettene sine.

Dersom man legger mindre innsats og penger inn i betalt eller organisk søk, kan man havne i en nedadgående spiral med mindre synlighet, leads og konverteringer. Det er nå det gjelder å dominere søkeresultatene ved hjelp av en helhetlig strategi – ikke å skjule seg bak tusener av konkurrenter på Google.

Powered by Labrador CMS