Tobias Sandhaug i Publicis Shift lister opp hvilke sosiale medier-trender som vil definere dette året.

MENINGER:

Dette er SoMe-trendene som vil definere 2023

«Merkevarene som blir gode på nisjer, shopping og kundepleie vil lede an inn i 2024. », skriver Tobias Sandhaug i Publicis Shift.

Publisert

1. Falskt engasjement gjennomskues

Bærekraft er ikke lenger noe du vinner med, men noe du taper uten.

Selv om merkevarer alltid bør være på riktig side av bærekraft og sosial rettferdighet, er det ingen som blir overbevist når et brusmerke sier de skal redde miljøet.

En studie fra Boston Consulting Group fant faktisk at 70 prosent av mennesker er desillusjonert med bedrifters fremgang mot bærekraftsmål, og mistenksom mot grønnvasking.

Nok snakk nå. 2023 er året for å demonstrere hva merkevaren virkelig står for.

2. Kjøp og salg på sosiale medier

Hvor var du da Martine Lunde solgte kjoler for en million kroner på ti minutter under en livestream?

I dag bruker 1 av 10 forbrukere Instagram og TikTok til å handle og finne nye produkter. Så mange som 81 prosent av kjøpere sjekker ut produktet på SoMe før de handler.

Samtidig ser vi at Instagram shopping har eksplodert de siste årene. Vi spår at Ecommerce når nye høyder i 2023.

3. Du kommer lengst med kortformatene

Det er fortsatt kortformat som gjelder, og i 2022 fikk innholdsskapere og forbrukere øynene opp for potensialet til Youtube shorts og Instagram reels.

Kortformat er videoer som er opptil tre minutter lange, men vi erfarer at det er de virkelig korte på 30-60 sekunder som holder på seeren (6-15 sekunder betalt).

Kort og godt.

4. Bygg nettverk i en nisje

Du kan være så sær du bare vil, TikTok har en nisje for deg.

I 2023 bør merkevarene finne nisjer hvor de har en naturlig tilhørighet.

Derfor vil vi se mer bruk av mikro- og nano-influencere som allerede er i nisjene, som kan snakke merkevarens sak for et allerede engasjert publikum.

5. La forbrukerne lage innholdet for deg

‘User generated content’ er innhold der forbrukere helt på egen hånd reklamerer for ditt produkt.

Og det fungerer!

80 prosent av brukere på TikTok sier at forbruker-innhold påvirker kjøpsvanene deres. Betalte influensere som etterligner forbruker-innhold vil bli et viktig verktøy.

6. Den menneskelige siden av LinkedIn

En undersøkelse fra LinkedIn fant at et nettverk av ansatte har ti ganger flere koblinger enn arbeidsplassen har følgere.

Ansatte har også i større grad koblinger med andre som har liknende ekspertise, så når ansatte deler stillingsannonser treffer de mye mer målrettet.

Autensitet og menneskelighet har blitt en hovedingrediens for å resonnere på plattformen. Da er det mer naturlig (og lurt!) at bedrifter lar ansatte publisere ledige stillinger, store nyheter og skryt på arbeidsplassens vegne.

7. Møt kundene dine der de er

60 prosent av alle kundeservice-henvendelser vil i 2023 foregå på SoMe.

Folk forventer å kunne nå frem til merkevaren på sosiale medier, og hvis en merkevare ikke klarer å svare korrekt på offentlige kundehenvendelser vil det sette merkevaren i et dårlig lys.

Folk forventer ekte svar fra ekte mennesker - og de forventer det på minuttet.

8. Det er stor kunst i kunstig intelligens

Mot slutten av 2022 var ChatGPT og Dall-E 2 den store snakkisen på internett. Mens noen koste seg med å generere tekster og kunstverk bare fantasien kunne ønske seg, ble andre bekymret for egen jobbsikkerhet.

Siden maskinlæring først og fremst er god på å etterligne det som allerede er skapt, bør du ikke lene deg for tungt på teknologien, men heller bruke det som verktøy for utvidet intelligens, som er når menneske og maskin jobber sammen.

9. Spesialiser med søk på TikTok

Når tenåringen din lurer på noe, søker de mest sannsynlig etter svar på TikTok. Der får de korte og konsise svar, ofte fortalt på en engasjerende og informerende måte.

Resultatet er at TikTok spiser stadig større biter av Googles markedsandeler.

Merkevarer bør med andre ord bruke mer tid på SEO inn i kanalen i 2023.

10. AR og VR er mer enn bare moro

Kommer metaverse til å bli slik Zuckerberg ser for seg? Investorer krysser fingrene, mens eksperter og brukere strides.

Uansett er Augmented Reality og Virtual Reality kommet for å bli.

Allerede lar AR deg «prøve» klær med mobilkameraet og store banker kjøper filialer i virtuelle verdener.

I følge Snapchat vil 70 prosent av plattformens brukere ha flere AR opplevelser, mens bare 18 prosent av merkevarer er interessert i å levere dem.

Her må merkevarene følge med i timen.

11. Men hashtaggen var ikke død

Det så dystert ut en stund, men emneknaggen har fått sin renessanse.

Nå er det dessuten bred enighet om at hashtagger faktisk er viktig i markedsføring på SoMe.

På TikTok kan den være nøkkelen inn i en nisje. På Instagram blir innhold med hashtagger prioritert av algoritmen.

Men vennligst bruk dem med måte. Maks 10 - 20 hashtagger på Instagram og kun 3-5 på TikTok.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS