PST har egen julekalender: – Vi måtte spørre oss selv om PST kunne vise seg fra denne veldig annerledes siden
– Det en balansegang når folk forventer en tung seriøs aktør med hensyn til bruk av humor, sier kommunikasjonsdirektøren i PST.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I 2019 kom Politiets sikkerhetstjeneste (PST), med sin første julekalender. Årets utgave er dermed den tredje i rekken, og KOM24 har tatt en prat med «alveoverbetjent» Trond Hugubakken.
– Interessen for kalenderen retter seg spesifikt mot de med høy teknisk forståelse. Ikke nødvendigvis bare høytutdannede innenfor utviklermiljøet, men man må inneha en viss teknisk forståelse og kompetanse, forteller alveoverbetjenten.
Som til daglig er kommunikasjonsdirektør i PST. De siste tre årene har Hugubakken takket ja til «dobbeltrollen».
– Julekalenderen er utviklet inhouse av våre teknikere og HR-avdelingen. Da forespørselen kom om å være alveoverbetjent, måtte jeg takke ja til den oppgaven.
Har et stort rekrutteringsbehov
Men internt før lanseringen i 2019 var det noen spørsmål som måtte luftes og drøftes før PST-nissen aktivt kunne søke etter alvebetjenter på Finn.no.
– Vi måtte spørre oss selv om PST kunne vise seg fra denne veldig annerledes siden. Det er klart at det er flere grenser man bør være bevisst på, for eksempel hvor mye humor vi som en seriøs aktør kan ta i bruk. Vi har tullet med andre ting før også, men som sagt er det en balansegang når folk forventer en tung seriøs aktør med hensyn til bruk av humor. Det er et enkelt og relevant spørsmål, som det er vanskelig å svare på.
Da CIA tok i bruk Twitter hadde PST allerede gjort seg godt kjent med bruk av plattformen.
– Vi skrev «Better late than never», da de kunngjorde at de skulle på Twitter. Det er et eksempel på bruk av humor fra vår side, og jeg tror det oppfattes morsomt, uten at vi går over streken.
PST bruker aktivt Facebook, Instagram, LinkedIn og Twitter. Og i år har de lansert første sesong av podkasten «psst».
– Det måtte jo bli det navnet, sier Hugubakken.
Ettersom julekalenderen er en del av en rekrutteringskampanje rettet mot tekniske utviklere, valgte de å lansere tilbake i 2019. Og PST har et stort rekrutteringsbehov innfor dette feltet, men har utfordringer i sterk konkurranse fra andre aktører om å finne de rette medarbeiderne. Det var da ideen med kalenderen dukket opp.
– Vi er så absolutt ikke alene om å søke teknisk kunnskap og kompetanse, slik at konkurransen om å rekruttere de rette kandidatene blir stadig tøffere. Vi er kjent med at julekalenderen har gjort ganske mange oppmerksomme på at det er jobbmuligheter i PST innenfor teknologiske fagretninger, som man gjerne ikke visste at PST arbeidet med, og dermed trenger kompetanse til.
Svært få som klarer alle 24 oppgavene
Julekalenderen retter seg mot et relativt lite miljø av teknologer i Norge. Og det er personer som er ansatte i PST i dag som har klart å fullføre oppgavene i tidligere utgaver. Da vinneren av den første kalenderen troppet opp, viste det seg at det var en selvlært person helt uten utdannelse innen teknologi.
– Det var veldig spennende fordi vi ante ingenting om personen, kun brukernavnet som var registrert.
Han innrømmer at de ble litt overrasket.
– Personen var selvlært og en av ytterst få som klarte å løse alle oppgavene. Dette vitner om at du ikke må ha studert høyteknologiske fag, men med stor interesse kan være helt selvlært og fortatt en aktuell kandidat.
Personen som vant var ikke på jakt etter jobb på dette tidspunktet, og jobber heller ikke i PST i dag.
Hugubakken tror også at julekalenderen bidrar til å folkeliggjøre PST i større grad.
– Mange har nok en oppfatning av oss som en litt skummel organisasjon som sitter bak tunge murvegger i Nydalen, men her som på alle andre arbeidsplasser, finner du alle slags typer mennesker.
Hver kalender har en luke som åpnes daglig og avdekker en slags oppgave eller kode man må knekke. Skulle man ikke klare å knekke koden, kan man likevel løse oppgaven dagen etter.
– Enkelte av oppgavene er ganske avanserte og vanskelige. Det er svært få personer som har klart alle de 24 oppgavene.
I år er det mer enn 2000 personer som har registrert seg i kalenderen, og antall påmeldte har vært stabilt alle de tre årene.