Endringene som ble kunngjort tirsdag tar sikte på å hjelpe yngre brukere å navigere seg fram i det sosiale nettverket. Facebook og Instagram meddlere at de jobber for å bedre verifiseringsmetoder når det kommer til brukernes alder.

Instagram introduserer nye sikkerhetstiltak for unge brukere

Endringene kommer som følge av press fra lovgivere, foreldre og advokater som jobber med barnesikkerhet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Denne uken introduserte Instagram nye sikkerhetsinnstillinger for unge brukere:

Nye kontoer opprettet av barn under 16 år blir automatisk gjort private. I tillegg blokkeres voksne fra å kontakte tenåringer og annonsører begrenses fra å bruke tenåringer som målgrupper.

Ønsker sunnere vaner

Endringene kommer som følge av press fra lovgivere, foreldre og advokater som jobber med barnesikkerhet fordi de er bekymret for innvirkningen sosiale medier har på barns sikkerhet, personvern og mental helse.

– Det er ingen magisk bryter som gjør folk plutselig klar over hvordan de bruker internett, sier Karina Newton, Instagrams sjef for offentlig politikk, til NPR.

Den Facebook-eide fotodelingsappen vil også prøve å nå ut til tenåringer som allerede har en offentlig konto på Instagram. Gjennom et varsel skal de fortelle om fordelen ved å endre til privat konto, og vise hvordan de kan bytte.

– Vi ønsker å holde de unge trygge, vi vil gi dem gode opplevelser, og vi vil hjelpe å utvikle sunne vaner og kvalitetsvaner når de bruker Internett, apper og sosiale medier.

Blokkerer voksne

Samtidig som de gjør nye kontoer private, innfører de også et tiltak for å forhindre uønsket kontakt fra voksne. Voksne som, selv om de ikke bryter Instagrams retningslinjer, har vist «potensielt mistenkelig oppførsel» som blokkeringer eller rapporter fra unge mennesker - vil ha begrenset mulighet til å samhandle med og følge tenåringer.

Facebook endrer også reglene for annonsører på Instagram. Annonsørene vil fortsatt kunne målrette en annonse mot personer under 18 basert bare på alder, kjønn og sted. Den nye endringer vil derimot forhindre at de målretter annonsen basert på annen informasjon selskapet sporer, for eksempel brukerinteresser, vaner i egne apper eller andre apper som deler data med selskapet.

Powered by Labrador CMS