Radio- og tv-kanalene var ikke tillatt å vise vanlig reklame søndag 25. desember.

Ingen brudd på reklameforbudet i julen

– Kringkasterne overholder som regel reklameforbudet på en god måte. 

Publisert

– Kringkasterne overholder som regel reklameforbudet på en god måte, forteller Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet. 

Dersom en kringkaster bryter regelen, kan tilsynet gi sanksjoner i form av en advarsel, et gebyr for regelbrudd eller et tidsbegrenset forbud mot å sende reklame.

Til KOM24 sier rådgiver i Medietilsynet, Lars Erik Krogsrud, at de ikke har registrert eller mottatt henvendelser om brudd på kringkastingslovens regler om reklamefrie dager. I jula gjaldt dette 1. juledag. 

Mange av kringkasterne velger å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjoner denne dagen. 

Målet er at publikum ikke skal bli eksponert for kommersielle budskap i disse mediene gjennom høytidsdagene.

På TV og i radio er det heller ikke tillatt å sende reklameinnslag langfredag, 1. påskedag og 1. pinsedag. 

I løpet av de siste tjue årene har det bare vært noen få tilfeller der Medietilsynet har oppdaget brudd på forbudet mot radio- og TV-reklame i høytidsdagene. 

Powered by Labrador CMS