Hotell-konge Petter Stordalen pleier å trives i rampelyset. Men under rettssaken hans mot staten har han vært taus.
Hotell-konge Petter Stordalen pleier å trives i rampelyset. Men under rettssaken hans mot staten har han vært taus.

MENINGER:

Petter Stordalen gjør rett i å ikke kommentere skattesaken

«Forrige uke startet skattesaken Petter Stordalen har anlagt mot staten fordi han mener Skatteetaten uriktig krever flere hundre millioner. Han gjør rett i å ikke kommentere saken direkte i media. Ennå», skriver Nils Erlimo.

Publisert Sist oppdatert

Petter Stordalen er ofte synlig i tradisjonelle eller sosiale medier. Han elsker mandager (!), og han elsker å snakke om sin vei fra jordbærselger til norsk hotellkonge, og å fortelle om selskapene sine. 

Men da skattesaken startet valgte han å ikke gi en kommentar til norsk media. For en av Norges mest kjente fjes er det et gjennomtenkt grep. 

Han har kommentert saken før, iallfall indirekte. I et intervju med E24 i oktober i fjor uttalte han at det er opp til retten å avgjøre hvem som har rett. Men mens saken pågår er det stille.

Om du tillater at vi forlater Stordalen en stund. Rett kommunikasjon er et avgjørende ledelsesverktøy, hvorfor blir det så vanskelig? Det henger sammen med at kommunikasjon i seg selv er vanskelig. Det er mennesker som både prater og mottar budskapet og potensielle feilkilder florerer. 

Det er lite kontroversielt å si at klar tale og god kommunikasjon er viktig for en leder. Men om vi snur på det, hvorfor er god kommunikasjon viktig for ledelse? 

Enkelt forklart kan vi si at ledelse er å se hvor man er, legge en strategi for å komme fremover, og deretter få med seg resten av organisasjonen eller eksterne samarbeidspartnere på å dele både nåsituasjon og ønsket endring. Det høres så enkelt ut, men det er det ikke.

God ledelse krever god kommunikasjon for å være tydelig og motiverende. 

Alle har opplevd frustrasjonen over å motta uklare beskjeder. Enda verre blir det om du opplever at informasjonen du mottar går mot det du har hørt tidligere. Da går det fra uro til mistro. Å ha en strategisk kommunikasjonsplan er helt avgjørende for å kunne forholde seg til de planene man har lagt. Hvor er det vi skal, hvorfor vil vi dit og hvordan skal vi komme dit. 

Jeg tør påstå at ofte er man mer opptatt av budskap enn effekt. Med det mener jeg at man for ofte har et behov for å «komme på», så det fort kan bli målet i seg selv. Og det er aldri bra. 

God kommunikasjon er forankret i de målene man har, uavhengig om man er i en bedrift eller i en ideell organisasjon. Noe av det viktigste vi som kommunikatører kan bidra med er å stille spørsmålet: – Hva er det vi ønsker å oppnå? Og deretter vurdere hvordan og om for eksempel et intervju er løsningen. Når man har en godt forankret strategi, blir valgene av virkemiddel forskjellige verktøy man anvender seg av. 

Det er lett å komme med eksempler der en kjapp kommentar i media ender opp som kontraproduktivt for det man ønsker å oppnå. Statnettsjefen Hilde Tonne uttalte at vi ikke trenger strømstøtte i Norge, men saken endte opp med å handle om hennes egen lønn. 

Tilbake til Stordalen, og så det er sagt: Det er ikke målet å genierklære alt han gjør. Men det er interessant at han velger nå å gjøre noe som er overraskende. 

Nå velger han å ikke si noe. Det er Stordalen som har anlagt saken, som igjen skaper et behov for å forklare seg i media. Han er et ønsket medieobjekt og har garantert meninger. Men det er, sett fra sidelinjen, flere grunner til at han ikke skal uttale seg ennå. For det første er det ikke kommet noen dom i saken, og han vil få muligheten til å uttale seg senere. For det andre så vil advokaten og Stordalen selv uttale seg i rettssalen som er behørig dekket. Det er også god mulighet for at advokaten har rådgitt ham til medietaushet. 

Resultatet av skattesaken er mye viktigere for Stordalen per nå enn å komme på i media for å si sin mening. Penger fremfor omdømme her og nå, om du vil. 

Stordalen har gjennom mange år bygd seg opp i norsk media som en positivt orientert «spilloppmaker» av en forretningsmann. Den strategien gir ham flere strenger å spille på. Han kan være impulsiv og snakke om sin mandagskjærlighet, og bruke positivitet som en tydelig verdi. Men nå fremstår han først og fremst som forretningsmann. Han velger taushet som virkemiddel fram til konklusjonen kommer. Det gjør han rett i. 

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS