Ståle Lindblad, rådgiver på sosiale medier og også gjesteskribent hos KOM24.
Ståle Lindblad, rådgiver på sosiale medier og også gjesteskribent hos KOM24.

Debatt

Snevert syn på norske bedrifter og sosiale medier

«Jeg fikk litt følelsen av 2015 da jeg leste innlegget til Ødegård», skriver Ståle Lindblad.

Publisert Sist oppdatert

Even Ødegård fra Inevo mener at organisk bruk av sosiale medier er bortkastet tid for bedrifter. Det sier med om skribentens snevre syn på norske bedrifter, enn om potensialet i sosiale medier.

Jeg fikk litt følelsen av 2015 da jeg leste innlegget til Ødegård. Hensikten med sosiale medier er massemarkedsføring og alle bedrifter har store budsjetter som skal hjelpe dem å nå hundretusener av kunder. Det er et snevert syn på norske bedrifter og på sosiale medier.

Selv med Ødegårds snevre utgangspunkt svikter logikken i argumentene hans. Organisk rekkevidde handler ikke bare om å nå de som allerede følger siden din, men også å nå de som ikke kjenner bedriften gjennom viral spredning. Det finnes mange eksempler på poster fra norske sider som når over en million mennesker organisk, selv om siden bare følges av noen titusener. Organisk rekkevidde er også den viktigste indikatoren på hvordan målgruppen oppfatter innholdet og budskapet ditt.

Om vi legger til at de fleste bedrifter i Norge ikke er Nille, Rema, XXL eller Elkjøp, så kan selv en rekkevidde på noen få tusen være nok til å løfte en bedrift til nye høyder. Klesbutikken Suser i Sivet har organiske poster i sosiale medier som sin primære markedsføringskanal, og kunne se det tydelig på omsetningen sist de tok en uke pause fra Facebook.

Hos Oliviers&co i Stavanger og Sandnes er organiske Facebook-poster med inspirerende oppskrifter avgjørende for å trekke til seg nye kunder og selge ut ‘hyllevarmere’. Alle som jobber med sosiale medier har vel også hørt historien om hvordan Lille Vinkel Sko gikk fra å være en lokal skobutikk på Majorstua i Oslo til å bli en velkjent merkevare, mye på grunn av kreativ bruk av sosiale medier.

Ødegårds syn på sosiale medier bærer også preg av at han tydeligvis bare ser på sosiale medier som enda en reklamekanal. Det er synd for Ødegårds kunder, for da går de glipp av de viktigste effektene sosiale medier har å by på. Det unike ved sosiale medier er nettopp de egenskapene som skiller dem fra tradisjonelle reklamekanaler. De egenskapene gjør at du kan treffe andre mennesker enn du gjør i tradisjonelle kanaler, og at du kan få en annen relasjon til dem.

Du kan drive tradisjonell massemarkedsføring i sosiale medier, men da får du antakelig mindre effekt enn om du hadde brukt de samme kronene i en annen kanal. Sosiale medier egner seg ikke til massemarkedsføring.

All erfaring tilsier at reklame som fungerer bra på TV, print eller bannerannonser ikke fungerer like bra i sosiale medier. Selv prisvinnende reklamefilmer av høy teknisk og innholdsmessig kvalitet gir ofte liten rekkevidde og dårlig konverteringsrate i sosiale medier. Det henger sammen med både kanalenes ulike egenskaper og mottakerens modus.

Skal du nå frem til publikummet ditt i sosiale medier, må du kommunisere på en annen måte enn det du gjør på TV eller i bannerannonser. Det er ikke unikt for sosiale medier. En bannerannonse fungerer ikke spesielt bra på TV heller.

Å kompensere for dårlig organisk rekkevidde med å betale for promotering er en dårlig strategi. Den organiske rekkevidden sier mye om hvordan målgruppen oppfatter innholdet ditt. Liten organisk rekkevidde betyr at målgruppen ikke synes innholdet er bra.

Dårlig innhold blir ikke bra av at du putter penger på det.

I stedet for å drive gammeldags massemarkedsføring bør Ødegård hjelpe sine kunder å lage innhold som er tilpasset sosiale medier, og så bruke annonsekronene på det innholdet som går best organisk. Det er det innholdet eksisterende følgere liker best, og derfor også det innholdet som mest sannsynlig vil tiltrekke nye følgere.

Powered by Labrador CMS