Sandra Storm jobber deltid som salongmanager hos Marlou, og er
egentlig ikke en del av markedsføringsteamet hos dem. Hun er derimot veldig
interessert i sosiale medier og jobber frilans med det, og følger godt med på trendene som beveger seg på
nett.
– Jeg er mye på TikTok, og la merke til en ny hårtrend som
dukket opp. Jeg så at de som hadde laget content på det fikk mange hits, i
tillegg til at ingen i Oslo hadde noe på det, sier Storm, som også er frilans
grafisk designer, til KOM24.
Hun spurte da salongen om å få være «creative director» for
en dag, og lage en video til TikTok-siden deres.
Det hun håpet skulle få 100.000 visninger har i
skrivende stund 2,4 millioner.
– Den har jo nesten gått viralt! Det hadde jeg ikke
forventet.
– Forstå målgruppen din
Selv om tallet ble mye høyere enn først antatt, så var det nok
ikke ren flaks. Storm sier hun har vært strategisk i alt fra redigering til
bruk av musikk.
– Det er måten man filmer og bruker musikk som gjør at
algoritmene plukker det opp.
Hun oppgir at hennes personlige TikTok har en rekkevidde på rundt 1,5 millioner i måneden.
På spørsmål om det bare er å ukritisk hoppe på forskjellige
trender på sosiale medier og håpe på det beste, svarer Storm kontant nei.
– Du skal forstå målgruppen din, og aldri gå vekk fra det.
Bare se på Bud Light.
Bud Light opplevde stor motgang i USA etter å ha inngått et
partnerskap med en influenser som er transperson.
En hårtrend er naturligvis et godt valg for en frisørsalong,
men det betyr selvfølgelig ikke at man automatisk får millioner av visninger.
– Hvis noen som ikke forstår seg på TikTok hadde redigert videoen
vår ville den nok ikke nådd like langt. Det er de små detaljene som teller.
Imiter andre
Å bare følge etter trender på sosiale medier er noe Storm
mener bedrifter i Norge gjør feil.
– Det er mange som har sett en random trend med en dans, og
så får de de ansatte til å være ukoordinerte i en Kiwi-drakt, eller lignende. Du
må ha litt skjønn når du holder på med dette.
I tillegg mener hun at mange bedrifter gjør tabben ved å
bruke sosiale medier som en plass man bare bombarderer folk med markedsføring
og salg.
– Det skal være innhold man har lyst til å følge med på,
ikke bare annonser.
Men, selv om Storm oppfordrer til å ikke følge trender ukritisk,
så råder hun de som er nye på TikTok til å imitere andre.
– Hvis du er innenfor en bransje, og finner et annet firma
som har samme målgruppe som deg som gjør det bra, imiter. Etter hvert får du
din egen stil.