Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Nå har reklameomsetningen for 2021 passert 2019-tallene

Frykter ikke bråstopp i omsetningen tross nye innstramminger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

2019 var det siste året uten pandemisituasjon. Nå er 2019 passert i omsetning når man sammenligner etter elleve måneder – og alt tyder på at 2021 som helhet blir sterkere enn 2019 for Mediebyråforeningens Mediebarometeret som viser reklameomsetningen via norske mediebyråer.

Det melder Mediebyråforeningen i en pressemelding, onsdag.

– Ikke stoppet opp

Reklameomsetningen via mediebyråene er på 9,14 milliarder kroner etter elleve måneder i år. På samme tid i 2019 var omsetningen på 8,83 milliarder kroner.

Merete Mandt Larsen sier på spørsmål fra KOM24 at hun ikke tror på store endringer for desember og januar, til tross for at landet er stengt delvis ned.

– Dette blir jo litt synsing, men meg bekjent har ikke kundene stoppet opp slik de gjorde i mars 2020 og planer legges og forhandlinger gjennomføres for 2022, så jeg tror ikke vi vel se noen store endringer i tallene fremover, skriver hun i en mail til KOM24.

Isolert sett var oppgangen i november på 9,5 prosent, med kino som den store prosent-vinneren på hele 264,1 prosent. Med det er kino for første gang i akkumulert pluss i år. Det tok imidlertid 11 måneder før plusstallet kom – og da var det et pluss for kino på 24,2 prosent.

Nå har derimot kino fått nye pandemirestriksjoner, så mediekanalen får igjen utfordringer i forhold til publikum.

En milliard på sosiale medier

Influencer marketing har hittil i år en opptur på 108,3 prosent med en omsetning på 23,6 millioner, mens sosiale medier har en vekst i 2021 på 50,6 prosent til en drøy milliard kroner. Video har også en solid vekst, med 27,4 prosent til 597 millioner kroner.

Mens digitale medier etter 11 måneder står for 43,5 prosent av den totale reklameomsetningen via mediebyråene i Norge, så har TV en andel av omsetningen på 34,8 prosent. Mens digitale medier vokser i andeler, så reduseres markedsandelen til TV fra år til år.

Det er i år omsatt TV-reklame for 3,18 milliarder kroner. Det er en økning på 9,9 prosent fra i fjor.

Powered by Labrador CMS