– Jeg er optimistisk på vegne av bransjen!, sier Sebastian Lien Prestø i Morgenstern.

#Påskepraten

Kreatøren gleder seg til en påske med «post presentation bliss»

Sebastian Lien Prestø reiser nordover med familien i påsken, men legger nok ikke jobben helt fra seg.

Publisert

KOM24 har stilt noen få spørsmål til en rekke folk i reklamebransjen om hva de skal gjøre denne påsken, hva de vil anbefale andre å kose seg med denne påsken og hva som er det morsomste de har opplevd på jobben.

I dag er det Sebastian Lien Prestø, tekstforfatter og kreatør i Morgenstern, som svarer i påskepraten.

– Hva skal du gjøre denne påsken?

– De siste årene har vi vært på Gaustablikk og påsket oss noe voldsomt, men i år skal vi besøke noen venner som har tatt over en gård i Valnesfjord, utenfor Bodø. Det blir ikke noe langrenn der ser det ut til, så da skal jeg og barna (8 og 10) gå en tur i nærområdet her. Barnas skimotivasjon må komme innenfra, men jeg har foreløpig ikke sett så mye til den. Kanskje vi finner den på Skullerud?

– Hvilke serier vil du anbefale andre å se på i påsken?

– Vi har akkurat sett ferdig Fargo og True Detective, lenge etter alle andre, så nå er jeg helt i villrede. Begynte på Curb igjen for å kjøpe oss litt tid. Kanskje den nye Band of Brothers-serien? Eller kanskje NRK har klart å karre til seg en britisk krim som ikke allerede er vist på Netflix. Det hadde vært noe.

– Ellers skal jeg bruke påsken til å lytte meg opp på podkasten til makkeren min, Anders Muurman Holm, for der ligger jeg litt bakpå. Den heter Westerdals for voksne og du finner den der du lytter til podkaster. 

– Hva synes du er det beste med påsken?

– Det er alltid mye som skal leveres og presenteres før påske. Anders og jeg pleier å kalle timene etter en stor idepresentasjon for «post presentation bliss». Da bare stirrer vi tomt ut i luften, helt nummen og utladet, uansett hvordan det gikk. Så blir deilig med en uke med det!

– Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?

– Bare den siste måneden har det jo vært noen vanvittige topper med både Gullfisken og Gullblyantens ærespris, men det korte og ærlige svaret er at det er veldig morsomt å jobbe i Morgenstern med folk jeg liker.

– Hvordan vil du karakterisere reklameåret så langt?

– Man skulle jo tro det ville gå fullstendig utfor stupet, men jeg synes allerede jeg har sett flere jobber jeg hadde vært svært fornøyd med å ha laget selv, så jeg er optimistisk på vegne av bransjen!

– Om det blir KI for absolutt alle pengene gjenstår å se. Blir sittende på gjerdet en liten stund til. 

– Hva opplever du at folk i bransjen snakker mye om, og er det noe du mener fortjener mer oppmerksomhet?

– Det kommer stadig kronikker med mer eller mindre formelbaserte metoder for hvordan man lager god kommunikasjon, men om den formelen finnes er jeg veldig usikker på. Da synes jeg heller de gode ideene fortjener mer oppmerksomhet. Nå har vi akkurat kommet ut av Gullblyant-boblen, men det lages masse bra jobber som går helt under radaren. Det skrives ikke så mye om dem lenger, bortsett fra kreatørene selv da, via kundegodkjente pressemeldinger. En litt merkelig praksis som dere på treffende vis har vært inne på!

– Ring TRYs Eirik og Caroline og IKEA om hvordan Bästis Billboard, årets Grand Prix i Gullblyanten, ble til. Proof is in the pudding osv. Så mer av det, og mindre formelkronikker. Hilsen kreatør. 

Powered by Labrador CMS