Kommunikasjonsrådgiver i SINTEF, Christina Benjaminsen, på fjelltur med hunden sin.

Christina brukte en engelsk oversettelse på en tittel som inneholdt ordene «våt drøm»

– Det viste seg å være en dårlig avgjørelse og jeg måtte gjøre det redaktører aldri skal gjøre – endre tittelen.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi høre litt om hvilke tabber vedkommende selv har gjort på jobb og hvilke råd de vil gi andre som ønsker lykkes i bransjen.

I dag er det senior kommunikasjonsrådgiver/redaktør i SINTEF, Christina Benjaminsen, som svarer i sommerpraten.

– Har du pass?

– Jeg er uten pass, men er lovet et id-kort i posten om kort tid, og det holder for meg i år.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Jeg skal være på hytta mi på Oppdal med familien, og helt sikkert telte litt i fjellet med bikkje og fiskestang på slep. I tillegg skal jeg en tur til Spania helt på tampen av august, for å besøke datter, svigersønn og et helt ferskt barnebarn – de skal ha litt av foreldrepermen der nede. Jeg lider av flyskam, men har gitt opp siden barnebarnet bor i Tromsø og da må vi fly for å se hverandre uansett. Men jeg er nøye på å kjøpe kvoter.

– Hva er ditt beste sommerminne?

– Mitt beste sommerminne? Den er vrien. Kanskje fem uker med øyhopping i Hellas med venner – rett etter russetida? Det er jo sånt man aldri får igjen. Eller barndommens sykkelturer til stranda – kun med bestevenninna mi. Vi gikk på barneskolen, men fikk lov å dra alene og var borte hele dagen. Vi ble veldig brune. Det var fint å være barn på 70-tallet.

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Jeg er ikke så opptatt av kampanjer, det er mange år siden jeg hospiterte i reklamebransjen, men jeg har i det minste lagt merke til Finn.no sin TV-kampanje som hyller «reiselederne» blant oss. Til tross for at jeg nesten aldri ser reklamebasert TV. Men om den er best, tviler jeg på! Ellers er jeg glad i å se på bilreklamer. De er ofte vakre, men kaprer meg neppe som kunde.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden

– Bransjepersoner – tja – det må vel rett og slett være å se til ungdommen. De er så flinke og kan så mye om alt. D2 portretterte nylig Luqman Wadood som gründet Jeune.no under sin ledestjerne-vignett, og jeg er ikke uenig i den vurderinga. Godt innhold og god målgruppevurdering er aldri feil.

– Når tryna du sist på jobb?

– Jeg tryner ofte! Det er da man lærer. Det er ikke lenge jeg gikk på en smell da jeg brukte en engelsk oversettelse på en tittel som inneholdt ordene «våt drøm» om en ny teknologi. Det viste seg å være en dårlig avgjørelse og jeg måtte gjøre det redaktører aldri skal gjøre – endre tittelen. Vi nordmenn er kanskje i overkant uformelle i noen sammenhenger. (Note to self.)

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Lær deg å skrive klart og tydelig og uten jåleord. Gode tekster går aldri av moten. Jeg er en klarspråkentusiast og vil gjerne verve flere til den «bevegelsen» – så takk for spørsmålet!

Powered by Labrador CMS