Ingrid Stolpestad i Amnesty mener det er paradoksalt at UEFA har inngått sponsoravtale med Visit Qatar. Espen Olsen Langfeldt i NRK sier at de helst skulle sluppet å vise logoen i forbindelse med EM-sendingene.

NRK ville fjerne Qatar-reklame under fotball-EM - fikk blankt nei

Visit Qatar har sikret seg en plass på norske TV-skjermer under Europamesterskapet. Amnesty mener det er problematisk.

Publisert

– I den grad reklame fungerer, så fungerer vel dette også, sier Ingrid Stolpestad til KOM24.

Hun er kampanjesjef i Amnesty International Norge, og mener det er spesielt at Visit Qatar er blitt en av hovedsponsorene for fotball-EM i Tyskland, som avholdes nå i sommer.

Landet i Midtøsten har i lang tid fått kritikk for gjentatte brudd på menneskerettighetene, og var vertsnasjon for VM i fotball i 2022.

Den gang var fokuset i stor grad rettet mot landets behandling av migrantarbeidere som jobbet for å legge til rette for mesterskapet.

– Når det gjelder menneskerettigheter i Qatar generelt, har vi ikke sett noen vesentlig bedring siden 2022. På enkelte områder anerkjente også vi i Amnesty enkelte forbedringer opp mot VM i 2022, men store utfordringer gjenstår ennå, sier Stolpestad.

På NRK og TV 2

Det er Det europeiske fotballforbundet (UEFA) som har inngått en sponsoravtale med Visit Qatar. 

Dette innebærer at de to norske rettighetshaverne, NRK og TV 2, må vise logoen deres før kampene.

Stolpestad sier at det ikke er Amnesty sin oppgave å legge seg opp i hvem som sponser EM.

– Men det er paradoksalt, og det sender ikke akkurat noe signal om at UEFA prioriteter menneskerettigheter. Mange av UEFAs medlemmer har ønsket å framstå som veldig opptatt av det, og engasjerte seg for migrantarbeideres rettigheter under VM, sier hun.

– Flere av dem var også med i arbeidsgruppen som dro til Qatar for å undersøke hvordan arbeiderne ble behandlet, noe Amnesty også var positive til.

Det internasjonale fotballforbundet (FIFA) og qatarske myndigheter lovet også å gi kompensasjon til migrantarbeidere som opplevde urett og deres familie, etter VM. Dette har ikke skjedd, ifølge Human Rights Watch.

Ville unngå å vise logoen

NRKs sportsredaktør, Espen Olsen Langfeldt, har tidligere uttalt til egen kanal at de spurte UEFA om de kunne slippe å vise Visit Qatar-logoen.

Svaret de fikk var nei.

– NRK har tradisjonelt et redaktøransvar for hvilke sponsorer som eksponeres under sportssendinger. Men i henhold til vår rettighetsavtale med UEFA er vi forpliktet til å vise UEFAs egne samarbeidspartnere. Vi ville likevel sjekke om vi hadde mulighet til å foreta en egen vurdering av de enkelte sponsorene, sa Langfeldt til NRK.

Han sa også at sponsoratet er fullt lovlig etter norske lover og regler, og at de er forpliktet å vise det.

Pressesjef i TV 2, Jan-Petter Dahl, svarer følgende i en melding:

– Dette er en av UEFA sine offisielle sponsorer under EM, og som alle andre rettighetshavere så viser vi dette som del av forpliktelsene vi har rundt sendingene fra mesterskapet.

UEFA svarer

KOM24 har vært i kontakt med UEFA i forbindelse med denne saken.

De svarer i en e-post at de er et fotballforbund, og ikke en politisk aktør. Samtidig skriver de at de jobber med sine samarbeidspartnere for at EM 2024 skal bli en «suksesshistorie».

Til slutt skriver de at de legger stor vekt på menneskerettigheter, og at de har jobbet med sine partnere for å lage et rammeverk som ivaretar det under selve turneringen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS