Inger Johanne hoppet fra Hill+Knowlton til ONS: – Myk overgang

Inger Johanne Stenberg har vært journalist i NRK og seniorrådgiver i Gambit. Nå jobber hun med kommunikasjon for en av verdens største oljemesser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(Stavanger) 70 000 besøkende og hundrevis av utstillere gjør ONS til en av verdens største olje og gasskonferanser. Som mye annet her i verden gjorde korona sitt for at det ikke ble arrangert noen konferanse i 2020, men nå er de endelig klare for å arrangere konferanse igjen og til å lede kommunikasjonen har de hentet inn Inger Johanne Stenberg fra Hill+Knowlton.

– Måtte tenke veldig nøye gjennom

KOM24 har vært på besøk i Stavanger for å snakke med den relativt ferske kommunikasjonsdirektøren om hvordan de jobber med kommunikasjon for en så stor konferanse og om hvorfor hun tok steget over fra byråbransjen for å jobbe med kommunikasjon for ONS.

– Dette er en bransje jeg kjenner veldig godt, men jeg måtte tenke veldig nøye gjennom for jeg syntes det var kjekt i Gambit og veldig varierende kunder og spennende folk, sier hun til KOM24.

Hun forteller at hun opplevde en brytningstid i byrået etter neste fire og et halvt år der og så en mulighet for å få jobbet med hele spekteret av kommunikasjon i ONS.

Hun kaller det et altoppslukende arbeid.

– Jeg skulle gjerne ha stått på takene og ropt ut, sier hun.

ONS bruker egne kanaler, nettsider og nyhetsbrev hvor de har en stor og etablert målgruppe allerede for å nå ut med budskapet sitt.

– Vi har profesjonalisert ganske mye av sosiale medier-jobbingen vår etter hvert, vi prioritert mye hardere der. Vi satser primært på linkedin, det er der vår målgruppe er, sier hun.

Men de jobber og med partnerskap utover ONS-arrangementet som går på at de har et unikt nettverk med selskaper, ikke nødvendigvis olje, gass, sol og vind, men finans og rådgivning, digitale selskaper som de har samarbeid med for å lage panelsamtaler eller webinarer eller mer åpne møteplasser gjennom året.

– Det som er unikt med ONS er at vi er en liten gjeng som jobber med kommunikasjon, men hele organisasjonen jobber og med kommunikasjon. Alt vi gjør er en møteplass for å snakke sammen og kommunisere, mener hun.

Har egen kommunikasjonskomité

I utgangspunktet er de bare to stykker som jobber fast med kommunikasjon for konferansen, nå har de hentet inn en tredje person som er med på den siden fram til konferansen er over. I tillegg har de og sin egen kommunikasjonskomité som er med på og forankre budskapet deres ut i sine organisasjoner.

– Der sitter det folk fra alt fra Shell, Forskningsrådet, Siemens, myndigheter, kommunen, slik at de skjønner at det er viktig å være på et sted som oss, sier Stenberg.

De som er i komiteen jobber videre ut i sine organisasjoner. De får materiell de kan legge ut på intranett, de får råd og vink om deling i sine kanaler, SoMe og intranett,

Pia Såghus Winterkjær (t.v.) er hentet inn som innholdsprodusent fram til ONS er arrangert, mens Trine Sola Larsen jobber fast som kommunikasjonsrådgiver for ONS. .

– Vi prøver å bruke vårt nettverk som vår forlengede arm ut i bransjen, vi sitter ikke aleine i vår lille boble. Det hadde vært rart, mener hun.

ONS sitt eget kommunikasjonsteam har sine egne planer og tanker om hvordan de jobber med kommunikasjon, men jobber tett med alle de andre i organisasjonen. I tillegg har ONS etablert et eget internasjonalt advisory board, og ikke minst et aktivt styre, som er med på å gi råd om program , navn og de store linjene.

Stenberg har vært i stillingen i mindre enn ett år og kom inn etter at planleggingen av årets konferanse var godt i gang. Derfor er det begrenset hvor mye hun har klart å sette sitt preg på kommunikasjonsarbeidet. Men noen grep har hun tatt.

– Jeg ser at det er ting vi skal gjøre bedre og annerledes. Nå tester vi mye i de digitale kanalene, vi har nye nettsider som vi og tester ut hvordan vi skal bruke og hvordan vi kan bruke komiteene våre i større grad der det gir størst mulig effekt, sier hun.

– Visste ikke hva jeg gikk til

Stenberg har åtte og et halvt år som journalist i VG og NRK bak seg, blant annet som olje - og næringslivsjournalist i Stavanger for NRK, før hun i 2017 hoppet over til byråsiden og begynte å jobbe for det som nå heter Hill+Knowlton.

– Jeg visste ikke hva jeg gikk til, jeg visste ikke hva man gjorde i et byrå, innrømmer hun og ler.

Men han som rekrutterte henne var en nær venn og hun hadde et inntrykk av at han jobbet med kjekke ting.

– Hvordan var den første tiden i byrå?

– Det var bare rett på, jeg tror jeg fakturerte første dagen. Riktignok ikke for de store greiene, men det er ikke noe hokus pokus å skrive pressemeldinger for energiselskaper når man kjenner bransjen godt og har journalistikken i ryggmargen, sier hun.

Bare to uker etter at hun begynte i byrået var hun på jobb i Montreal for Hill+Knowlton. Hun oppsummerer tiden sin med at det var veldig kjekt.

– Det var ups and downs, men utrolig mange gode folk. Vi var en liten satellitt her borte, men vi gjorde en innsats for å komme bort til Oslo for å være synlige, forteller hun.

Men nå er det altså å jobbe med ONS som gjelder for henne.

– Det har vært en relativt myk overgang, jeg kjente mange av de som jobbet her, jeg kjente bransjen og nettverket er etablert så det var heldigvis ikke et så stort hopp som det kunne ha vært.

Powered by Labrador CMS