Podkasten alle kommunikatører bør få med seg
Jobber du med kommunikasjon, teknologi eller netthandel bør du få med deg podcasten Land of the Giants. I serien får du et innblikk bak fasaden i noen av de største og viktigste teknologigigantene. I år var det det Facebook/Meta som var tema.
Gjennom serien får du innsikt i hvordan plattformene tenker, hvordan de bygget seg opp og hva deres planer for fremtiden er. Den første episode i årets sesong er viet til nyhetsstrømmen på Facebook. De som jobbet i Facebook på den tiden forteller hva som skjedde da nyhetsstrømmen ble lansert og hvordan algoritmene ble til.
Andre episode forteller hvordan Facebook åpnet appen for eksterne utviklere, så Facebook kunne utvikle seg til å bli en plattform. Du får høre om suksessene, som FarmVille, og skandalene, som Cambridge Analytica.
Tredje episode handler opp oppkjøpet av Instagram, og hvordan Instagram har forandret seg etter at de ble en del av Meta. Her forteller Instagram-gründer Kevin Systrom hvordan han opplevde overgangen, og du får innsikt i hva Mark Zuckerberg tenker om Instagram.
Fjerde episode tar for seg utfordringene Meta har hatt de siste årene, blant annet med desinformasjon og håndteringen av tidligere president Donald Trump.
I femte episode får du høre hvordan Meta forsøker å tiltrekke seg unge brukere igjen ved å etterligne TikToks algoritmer, og flytte fokus fra relasjoner til engasjement.
WhatsApp er tema for sjette episode. Metas største oppkjøp gjennom tidene ga dem tilgang til to milliarder brukere i land som Facebook ikke har vært like sterke tidligere.
Sesongens siste episode diskuterer Mark Zuckerbergs satsing på Metaverse. Satsingen krever enorme investeringer. Vil det lykkes, og gi Meta enda mer makt?
Tidligere sesonger
Land of the Giants-serien produseres av Vox Media Podcast Network, og har tatt for seg flere av de store tech-gigantene i tidligere sesonger. Episodene veksler mellom å fortelle historien bak noen av de mest banebrytende innovasjonene, og rette et kritisk søkelys på konsekvensene av tvilsomme beslutninger.
The rise of Amazon
Den første sesongen handlet om Amazon, fra den spede begynnelsen som en nettbutikk for bøker til den teknologigiganten selskapet er i dag. Nåværende og tidligere ansatte i Amazon forteller om hvordan det er å jobbe i selskapet. Du får høre hvordan sideprosjektet Amazon Web Services ble konsernets melkeku. Flere selskaper forteller hvordan det er å være avhengig av Amazon som markedsplass, og du får innsikt i hvor mye Alexa vet om deg.
The Netflix effect
Sesong to handler om Netflix. Her får du høre den utrolige historien om hvordan én dårlig beslutning førte til at det var Netflix som ble en gigant, ikke Blockbuster. Episoden om kulturen internt i Netflix vil nok sjokkere de fleste, og episoden om økonomien i selskapet gir interessant innsikt i hvordan Netflix kan pøse ut milliarder på nytt innhold hvert eneste år.
The Google empire
I sesong tre får du høre hvordan Google gikk fra radikal åpenhet til det motsatte. Selskapet ble grunnlagt på idealisme og et ønske om å bidra til at verden ble et bedre sted. Gjennom syv episoder får du høre historier om hvordan Google har forandret seg med årene, og hvordan de ansatte opplever det.
Delivery wars
Fjerde sesong tar ikke for seg et enkelt selskap, men en hel bransje. Hjemlevering av mat har blitt en stor industri, og for mange restauranter har det som en gang var en løsning nå blitt et problem. Hver av de fire episodene tar for seg bransjen fra en ny vinkel: restaurantene, plattformene, sjåførene og de nye spøkelsesrestaurantene som har dukket opp.
The Apple Revolution
Femte sesong forteller den fascinerende historien om Apple, fra garasjen til Steve Jobs, til pengemaskinen iPhone. Men også Apple har sine utfordringer. Deres problematiske forhold til Kina er viet en egen episode. Det er også App Store, som er under sterkt press av blant annet EU-politikere.
Du finner Land of the Giants på alle de populære podcast-plattformene.