– Tradisjonen tro, ser vi inn i krystallkulen og spår trendene for 2024. Hvilket innhold bør bedriften din satse på i sosiale medier i år?
– Tradisjonen tro, ser vi inn i krystallkulen og spår trendene for 2024. Hvilket innhold bør bedriften din satse på i sosiale medier i år?

MENINGER:

Sosiale medier-trendene vi har troen på i 2024

«Vi tror at flere bedrifter vil revurdere sosiale medier-strategien sin i år», skriver Sara Strand.

Publisert

Tradisjonen tro, ser vi inn i krystallkulen og spår trendene for 2024. Hvilket innhold bør bedriften din satse på i sosiale medier i år? 

I fjor så vi blant annet enda flere norske bedrifter på TikTok, og mer emosjoner i B2B-markedet. Disse tendensene tror vi blir enda mer gjeldende i 2024.

Er det så mye nytt for 2024 da, tenker du kanskje? Det er det. De siste årene har vi sett et stort skifte når det kommer til hvilket innhold som presterer best i sosiale medier. 

Overgangen fra det polerte og uoppnåelige, til det ekte og personlige er helt tydelig. Dette vil i stadig større grad smitte over til bedrifter også. 

Men la oss være litt konkrete – her kommer sju trender vi har troen på i 2024: 

1. Økt fokus på SEO 

Google er på ingen måte førstevalget til generasjon Z. Nesten halvparten av dem bruker TikTok og Instagram til å søke i stedet.

Derfor blir viktigere enn noen gang å jobbe med søkemotoroptimalisering i sosiale medier. 

Innleggene dine må ha relevante nøkkelord for å kunne bli oppdaget. 

Ja, hashtagger er en viktig del av det. Nei, hashtaggen er ikke død.

2. Kutt i antall kanaler

Før var det enkelt å velge kanal basert på hvor målgruppen befant seg. Nå er målgruppen i mye større grad overalt. Samtidig krever en vellykket strategi for sosiale medier i mye mer. 

Du skal skjønne lingoen, jobbe smart med SEO, produsere innhold tilpasset hvert format og ikke minst holde deg oppdatert. 

Det krever ressurser. Og ressurser koster penger. Derfor tror vi at flere bedrifter vil revurdere sosiale medier-strategien sin i år, og kutte ut kanaler som ikke skaper gode nok resultater. Kvalitet over kvantitet, med andre ord. 

3. Nostalgi over minimalisme

Har du lagt merke til at flere og flere bruker gamle fotoapparat og fremkaller film igjen? Eller kanskje du har sett flere koselige kjøkken med gamle messingstaker enn tidligere? 

Nostalgi er definitivt en trend og i 2024 tror vi at enda flere bedrifter kommer til å hente inspirasjon fra fortiden. Enten det er snakk om fotostil eller selve produktene. 

Dette kommer også tydelig fram når vi ser på trendprognosene til Pinterest, Pinterest Predicts

4. Mer autentisk innhold

I forkant av 2023 snakket mange om KI-generert innhold som én av trendene vi kom til å se mer av. Mot slutten av året så vi imidlertid enda flere KI-genererte bilder enn vi turte å se for oss på starten av året. 

I 2024 tror vi at det er smart å fokusere på autentisk innhold. Bare det å engasjere seg i kommentarfeltene er med å gi publikum en følelse av å snakke med en bedrift med interesser, meninger og personlighet. 

37 % av forbrukere sier faktisk at de merkevarene de husker best i sosiale medier, er de som prioriterer å engasjere seg med publikum i stedet for å bare publisere nytt innhold. Ved å produsere autentisk innhold, viser du også at du prioriterer publikummet ditt og ikke bare tyr til et sjelløst KI-bilde for å få jobben gjort. 

5. Mer effektiv arbeidsflyt med KI

I 2024 tror vi imidlertid at KI vil forenkle enda flere arbeidsoppgaver. Både når det kommer til innholdsproduksjon, publisering og annonsering. 

Vi bruker allerede mange verktøy for å automatisere oppgaver som ikke er avhengig av et menneskelig touch. 

Og nå blir stadig flere blir kjent med verktøy som kan produsere både tekst og bilder, men pass på merkevaren din underveis. Det er fort gjort å miste både ‘tone of voice’ og visuell identitet på veien. 

6. Mer historiefortelling

De siste årene har det ofte vært nok å lene seg på korte snutter med musikk som trender for å vokse på Instagram og TikTok. Nå er det ikke nok med en populært sang eller lyd lenger. 

Vi ser allerede flere influensere og merkevarer som lager egne lydspor, og det tror vi at vi kommer til å se mer av i 2024. 

Ikke bare egne lydspor, men lengre snutter som forteller en historie i mye større grad. Det er nok ikke slutten for kortformatene, men vi tror vi vil se flere lengre snutter i år. 

7. Ord er makt

Tekst er uten tvil en trend å ta på alvor i 2024. I samtlige sosiale medier ser vi eksempler på virale poster som utelukkende er basert på tekst. Kanskje det er vakuumet etter X sin lille nedtur?

Uansett er vi spente på hvordan Threads vil utvikle seg gjennom året her i Norge. Flere rene tekstoppdateringer tror vi imidlertid at vi vil se i flere kanaler. 

Med det ønsker vi deg et godt nytt innholdsår! 

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS