På to år har TRY Dig ansatt mer enn 100 personer: – Vi ansetter ikke for å ansette, men det har helt klart vært et mål å ha nok folk å betjene alle kundene vi har i dag, sier Kaare Øystein Trædal.

TRY Dig fyller to år: Har ansatt over 100 personer på to år

I TRY Digs to første leveår går selskapet med et underskudd på fem millioner kroner: – Vi har kalkulert at det koster penger å bygge selskap, sier daglig leder.

Publisert Sist oppdatert

For to år siden ble design- og teknologiselskapet TRY Dig etablert, en videre satsing av det som først var kjent som TRY Pearl. Ett år ut i TRY Digs historie ble partene i Pearl Group og TRY enig om en reorganisering i partnerskapet. Noe som medførte at TRY kjøpte alle aksjene i TRY Pearl.

– Vi startet TRY Dig sammen med Pearl Group. Det var riktig tenkt fra starten, men så forandret verden seg etter hvert. Pearl Group ble kjøpt opp av et annet investeringsselskap som også eier NoA, og i TRY fikk vi Ferd inn på eiersiden, så da var det mer naturlig at vi skilte lag som felles eiere av TRY Dig, forteller daglig leder i TRY Dig, Kaare Øystein Trædal til KOM24.

Tvunget til å kjøre på

I løpet av to år har selskapet vokst til mer enn 100 ansatte fordelt i Norge og Latvia.

– Vi ansetter ikke for å ansette, men det har helt klart vært et mål å ha nok folk å betjene alle kundene vi har i dag. Kunder av en viss størrelse krever fleksibilitet og spesialistkompetanse, og det kan man ikke klare med 20–30 mennesker.

Og Try Dig og Trædal er klar over at konkurransen i markedet er tøff, og det er også grunnen til at de måtte kjøre på fra start.

– Hvis ikke ville vi havnet altfor langt bak. Vi utnyttet at pandemien førte til et stort trykk på digital tjenesteutvikling og e-handel, og grep muligheten. Og derfor akselererte vi nok raskere enn vi i utgangspunktet så for oss i starten.

Vil heller bygge enn å kjøpe

Både TRY Opt og TRY Råd er selskaper TRY-huset har bygget fra bunn selv.

– I TRY har er vi mer opptatt av å bygge selskaper enn å kjøpe selskaper, det tror jeg er en fordel for oss i markedet, for da får man bygget en felles kultur fra start.

Bare denne måneden ønsket TRY Dig seks nye personer inn i selskapet.

– Vi har hatt en formidabel vekst, så det vil nok være kontoret vårt i Latvia som står for de fleste ansettelsene ut dette året. Men vi utelukker absolutt ikke flere ansettelser her i Norge, hvor det er en stor etterspørsel etter designere, utviklere og erfarne digitale rådgivere i markedet. Folk med spisskompetanse er alltid ønsket til selskapet.

Daglig leder i TRY Dig, Kaare Øystein Trædal og COO & Industry Lead HubSpot, Emilie Nøss Wangen, ser lyst på fremtiden i TRY Dig.

Trædal ser ingen tegn til brems i markedet.

– Selv om vi er tilbake til hverdagen og veksten i netthandelen har flatet noe ut, betyr ikke det at veksten i digital tjenesteutvikling og digital handel vil avta noe særlig. Det har i hvert fall ikke vi merket.

Pandemien ga uvanlig sterk vind i seilene. Men det koster å starte et nytt selskap.

De to første årene har selskapet gått med et samlet underskudd på fem millioner kroner.

– Vi har kalkulert at det koster penger å bygge selskap, så det har gått etter planen – det er ingen overraskelser her med disse tallene, slår daglig leder fast.

Trædal går ikke ut med tall, men forsikrer at selskapet ligger godt an så langt i 2022.

– Vi ligger an til god vekst sammenlignet med fjoråret. Da omsatte de for 52 millioner kroner.

Planen for de neste to årene er å vokse langsommere enn de har gjort til nå.

– Vi går fra noen år hvor vi har søkt sterk vekst til å etablere oss som en solid aktør i markedet, og fokusere mer på bunnlinje de neste to tre årene, sier han.

Veksten til nå har vært på 477 prosent, så de forventer ikke tilsvarende organisk vekst de neste to årene, men varsler fortsatt betydelig vekst.

De har opplevd størst vekst innenfor HubSpot, så dette vil være et område de vil satse på med økt styrke, og da må man nødvendigvis ha flere folk.

– Vi skal tjene penger

Det er også et ønske for TRY Dig å bli mer integrert i TRY-huset.

– Vi tror det vil skille oss fra konkurrentene. Vi er fortsatt et nytt selskap, og nye selskaper må inn i blodomløpet. Men vi er fornøyd med at vi raskt har skaffet oss et navn i bransjen.

Det merkes også under rekruttering.

– Det er selvfølgelig en stor fordel å ha TRY i navnet, noe vi er fullstendig klar over, men det er sjelden en fordel å bytte navn etter et par år fra Pearl til Dig, men det gikk heldigvis bra.

Reisen så langt oppsummerer Trædal og Wangen som en sinnssyk reise som har gått raskere enn forventet.

– Markedet har skjønt at TRY-huset også gjør teknologi, og det er effekten av arbeidet som begynte for et års tid siden.

For nå skal alle pilene peke oppover.

–Ingen TRY-selskaper lager budsjetter for å gå i tap. Det er man ikke vant med på huset – vi skal tjene penger. Man kan heller ikke ha over hundre ansatte uten å tjene penger, avslutter Trædal.

Powered by Labrador CMS