Linn Mevold ble hentet til Apriil sommeren 2021 for å bygge opp innholdssatsingen til byrået. Nå er de ni ansatte.

Slik har Apriil bygget Vestlandets største innholdsbyrå

– Vi har satset ganske solid nå i starten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(Bergen)– Det har vært fantastisk spennende. Jeg har fått en veldig tillit av konsernledelsen til å satse på innhold. Når de ansatte meg var det en god dialog om at da satser vi virkelig på innhold. Da må vi ansette videojournalister, vi må tenke podkast, vi må videreutvikle studio for det er der vi ser at det er potensial. Jeg har fått god backing til å gjøre det og opplever og støtte fra de andre Apriil-byråene som ser de har nytte av å samarbeide med oss.

Det forteller byråleder Linn Mevold i Apriil Innhold til KOM24.

Jaktet journalister

I fjor sommer byttet den tidligere NRK-journalisten jobb fra å være kommunikasjonssjef i BOB til å gå tilbake til sin gamle arbeidsgiver Apriil. Men mens hun før det hadde vært PR-rådgiver skulle hun nå bygge opp et eget innholdsbyrå.

Og hun har lagt ned en stor innsats. De er skilt ut i et eget selskap, de hentet noen internt, men har og ansatt fem stykker eksternt de siste månedene. Nå teller de ni ansatte, inkludert en egen podkastprodusent og er med det det største innholdsbyrået på Vestlandet.

– Vi har satset ganske solid nå i starten, sier hun.

Blant annet har de konsekvent gått etter folk som har erfaring som journalist når de har ansatt. Årsaken mener hun er opplagt og peker på at nå kan alle være sitt eget mediehus. Kundene deres og enhver annen bedrift har nå Facebook, nyhetsbrev, nettsider. De har oppdaget Linkedin, de skal kanskje ha en konferanse.

– De har utrolig mye kommunikasjonskanaler, man er ikke lenger avhengig av å få et oppslag i en tradisjonell avis eller medie. men så ser man at man trenger innhold å putte der og det er jo ikke bare å skrive en tekst. Det har vi sett, du må ha et trent øye for å finne den gode overskriften, hva er egentlig saken her, hva er den gode ingressen, hvordan skal målgruppen vår få med seg det vi prøver å formidle. Derfor så vi at vi trenger gode folk som er profesjonelle historiefortellere.

Susann Hellesnes er del av det nye innholdsbyrået til Apriil.

Nå handler det om å skaffe inntekter for å forsvare den store satsingen.

– For oss handler det om å bli mer kjent. Vi trenger å vise oss fram internt og eksternt, sier hun og forteller om de ulike kapasitetene de har og fordelene hun mener de har ved å være del av et større byrå med flere avdelinger som reklame, PR og event.

Men fortsatt er en overvekt av det de gjør fortsatt tradisjonell tekstproduksjon.

– Så vi skriver daglige saker for faste og nye kunder som trenger at noen skriver gode saker til dem om de skal ha content marketing-annonse eller tekst på nettsider eller til et nyhetsbrev eller andre kommunikasjonskanaler, sier hun.

Som en konsekvens av den store veksten i antall ansatte og behovet for å tjene penger kommer de ikke til å etablere nye stillinger i 2022.

– Vi må bli lønnsomme

– Nei, ikke nå. Vi må bli lønnsomme. Vi må ha nok oppdrag og akkurat nå bruker vi mye tid og ressurser på å bygge opp Apriil Studio som er en mulighet for bedrifter til å få lage profesjonell video og podkast, forteller hun.

En av de nyansatte i Apriil Innhold er Linn Merethe Rognø som etter 20 år som journalist var gått litt lei og ville prøve noe nytt, men samtidig få beholde følelsen av å få jobbe med journalistiske teknikker.

– Det er kjekt å få innblikk i denne bransjen. Det er mye som overrasker meg positivt. Det er en mye mer ærlig bransje enn man skulle tro, sier hun.

Rognø peker på at innholdet som de lager skal være ærlig. De skal ikke presentere noe og love noe i innholdet som ikke stemmer.

– En annen ting vi er opptatt av, og som kundene og er opptatt av, er at innholdet vi lager ikke skal være forstyrrende.

– Hva betyr det?

– Det betyr at visst du har en content-sak så skal den gli inn på forsiden. Den skal jo lokke leseren inn, men når du kommer inn der skal du få det du ser etter. Det skal være meningsfylt for deg å lese saken. Det skal treffe målgruppen, forteller hun.

Rognø har erfaring fra flere nettaviser, blant annet i Egmont og SOL.no. Hun innrømmer at det var skummelt å ta steget over fra journalistikken til å skrive for kunder som har blitt betalt for å framstå i eit positivt lys.

– Første tiden har det vært himla travelt og stress for å sette seg inn i en ny arbeidsmetodikk. Det er deadline og travelt hele veien, men her er det travelt på en annen måte enn i journalistikken, sier hun og peker på at det er mer kapitalfokus i et innholdsbyrå.

Etter 20 år som journalist var Linn Merete Rognø på jakt etter noe nytt. Nå er hun innholdsprodusent i Apriil.

– Mer føringer

– Det skal være lønnsomt, vi har budsjett vi skal nå. Så du må finne en effektiv arbeidsmetodikk på en litt annen måte jeg måtte som journalist, forteller hun.

Rognø forteller at før hver sak har de en brif oppe. Da har de avtalt med kunden hva de vil ha. Den må de følge, men hun sier at de kommer alltid med innspill og råd til briefen.

– Du får mer føringer her, det er uvant for meg, sier hun og forteller at hun har vært nødt til å endre sine kreative prosesser. Samtidig sier hun at hun er glad for å fortsatt få jobbe med journalistiske metoder med fokus på vinklinger og de gode historiene.

– Jeg har vært prosjektleder for et par magasin, der lager jeg portrett. Da blomstrer jeg, jeg må bare passe på at der den personen jobber ikke blir framstilt negativt, forteller hun.

Powered by Labrador CMS