I Trigger leder Bente Kvam Kristoffersen an, og i Kristian Augusts gate finner vi CEO i Dentsu i Norge og Nord Europa, Paal Fure.
I Akersgata jobber Kristin Skogen Lund som administrerende direktør i Schibsted, og i DNB styrer divisjonsdirektør for Konsern Merkevare, Marked og Salg, Aina Lemoen Lunde, markedsavdelingen.
I Stavanger finner vi LinkedIn-ekspert Fredrik Fornes, som i dag leder Hubify, og har gjort seg bemerket for blind-rekruttering à la TV-programmet The Voice.
Ifølge den siste Bransjerapporten fra Teft, har disse fem lederne noe til felles, og utgjør topp fem listen over ledere som har markert seg positivt i kommunikasjonsbransjen.
Bente Kvam Kristoffersen
– Hvilke egenskaper vil du si er viktigst for en leder?
– Jeg tror det viktigste er å skape trygge rammer og ha tillit til kollegaene dine samtidig som du må være tydelig på hva du forventer. Jeg tror også det er viktig at en leder viser ekte engasjement og at du viser at du bryr deg om folkene dine både når det går bra og når det er tøffe tider.
– Hvilke av dine egenskaper tror du resulterer i at du havner på topp fem listen i Bransjerapporten?
– Det er vanskelig for meg å peke på, men jeg tror at en av de er åpenhet på godt og vondt rundt det å være leder.
Å også dele når det er tøffe tak, tror jeg blir lagt merke til.
Det er en styrke å vise at man ikke alltid er sterk, men at man alltid leter etter løsninger som driver selskapet og menneskene fremover.
– Hvor lenge har du vært leder, og hvem har inspirert deg?
– Jeg har vært toppleder siden høsten 2016. Min første lederjobb var i Dentsu der jeg var en del av ledergruppen i Vizeum. Det var Paal Fure som ansatte meg den gangen. Jeg opplevde å få mye tillit og støtte i den første lederjobben i Dentsu, og det ga meg et godt fundament videre.
– Hva er den største utfordringen med å være leder?
– Utfordringen er ansvaret man sitter med.
Som leder må du være forberedt på å håndtere alle type oppgaver og hendelser både i medgang og motgang. Du må ikke la deg vippe av pinnen uansett hva som skjer enten det er et virus fra Kina man skal håndtere, eller det er vannlekkasje på kontoret.
Lederjobben kan være en ensom jobb og da er det viktig å ha et godt lag rundt seg. Ikke tro at du kan løse alt selv – be om hjelp og sparr med folk du har rundt deg.
I starten som leder var dette noe av det vanskeligste synes jeg – å vise at du ikke har svaret på alt mener jeg er en styrke samtidig som du alltid skal gjøre det du kan for å finne de beste løsningene for folkene og virksomheten du leder.
Paal Fure
– Hvilke av dine egenskaper tror du resulterer i at du havner på topp fem listen i Bransjerapporten?
– Denne anerkjennelsen er jo stas. Men det handler ikke om ledelse generelt. Her er det jo lagt vekt på leder som har «markert seg positivt». Og for å hevde seg i en undersøkelse som dette, må man jo utmerke seg i mediene eller på større arenaer – eller begge. Alle vi på denne listen har vel det, kan man vel trygt si.
Mange ledere markerer seg jo positivt uten at det nødvendigvis synes utover egen arbeidsplass. Skal man utmerke seg må man engasjere seg i aktuelle problemstillinger, være synlig, og kanskje gå foran i viktige diskusjoner og tør å ta del i kontroversielle problemstillinger.
– Hvilke egenskaper vil du si er viktigst for en leder?
– En viktig egenskap er at man må både ville, og kunne ta gode beslutninger – god dømmekraft er en forutsetning. Og for å kunne ta de beste beslutningene i en gitt situasjon, må man ha den beste situasjonsforståelsen. Så både analytiske og strategiske evner samt mot, er sentralt.
Også er det viktig med enten formell eller uformell innflytelse for å ha evnen til å få med seg folk, enten det gjelder å mobilisere til endringer, eller å nå en konkret målsetting.
Det siste jeg vil trekke fram er drivkraft og indre motivasjon – har man ikke det, så blir lederjobben tung.
– Hvilke av dine egenskaper tror du resulterer i at du havner på topp fem listen i Bransjerapporten?
– Drivkraft. Den har ikke endret seg – og bidrar til at jeg som leder er villig til å ta et standpunkt – og stå for det. I tillegg til å dele og diskutere – og her er jeg glad for å se at det er mange i det norske marketingmiljøet som engasjerer seg.
En annen viktig egenskaper er viljen til å holde meg oppdatert.
Jeg bruker mye tid og krefter på å ta til meg kunnskap fra dyktige kolleger, oppdragsgivere og annen tilgjengelig kompetanse fra flere fagfelt.
– Hvor lenge har du vært leder, og hvem har inspirert deg?
– Formelt har jeg vært i en eller annen lederrolle siden 1998, men som daglig leder i ulike byråtyper fra 2006. Fra 2012 har jeg vært konsernsjef for byrågruppen som nå er dentsu, først i Norge, så Norden og nå i Nord-Europa.
Det er mange som har inspirert meg. Hvis jeg får lov, vil jeg gjerne trekke Ola Gaute Aas Askheim, som var min første sjef i byrålivet – og litt senere min business partner når vi startet bengal consulting.
Cathrine Juell, en uavhengig organisasjonsrådgiver som jeg har hatt gleden av på lære av i hele mitt lederliv, og Wendy Clark, nylig avtroppet global CEO dentsu.
– Hva er den største utfordringen med å være leder?
– Særlig de siste årene har jeg merket meg at risikovillighet, skiller ulike lederprofiler. Ikke om de er bra eller dårlig – men om de har evne og vilje til å lede i omskiftelige tider – og til å håndtere risiko.
Noe annet jeg har merket meg er hvordan antallet interessenter i de ulike virksomheten kan påvirke rollen.
Det er annerledes å ha en lederrolle i en internasjonal virksomhet, enn det å lede et uavhengig mindre norsk byrå. Det er ikke nødvendigvis vanskeligere, men annerledes. Det er utfordrende og krever noe annet av en leder i dag nå som uforutsigbarheten er så godt som normalisert.
Kristin Skogen Lund
– Hvilke egenskaper vil du si er viktigst for en leder?
– For meg er åpenhet og mot sentrale styringsverdier. Åpenhet for folk og endringer, til å ta inn nye verdensbilder og sette seg i motpartens sted. Mot til å bruke det handlingsrommet man har til å beslutte og endre, og gjøre det som er riktig selv når det er vanskelig
– Hvilke av dine egenskaper tror du resulterer i at du havner på topp fem listen i Bransjerapporten?
– Det blir spekulasjoner, men jeg tror det handler om at jeg oppleves som åpen, nysgjerrig og tilgjengelig. Dessuten handler det om at jeg leder Schibsted, og Schibsteds posisjon.
– Hvor lenge har du vært leder, og hvem har inspirert deg?
– Jeg har hatt ulike lederposisjoner siden slutten av tjueårene, og det er mange som har inspirert meg på veien. Jeg blir fortsatt inspirert hver dag av menneskene jeg jobber med i Schibsted, og det vi får til sammen.
– Hva er den største utfordringen med å være leder?
– En utfordring ved å være leder er at man er alene med ansvaret for oversikten over virksomheten, samtidig som det er andre som sitter på den dype innsikten i virksomhetens enkeltområder. Å lykkes som leder handler i stor grad om å koble de to.
Aina Lemoen Lunde
– Hvilke egenskaper vil du si er viktigst for en leder?
– Jeg tenker det er viktig å vise tydelig retning og sette teamet i stand til å sikte høyt og ha mulighet for å lykkes. Ulike kulturer og utfordringer krever ulike former for lederskap. Derfor er fleksibilitet, forståelse og evnen til å hente fram ulike sider av seg selv i lederskapet, en fordel. I tillegg mener jeg det er viktig å ha evnen til å se potensialet i alle mennesker, og legge til rette for at hver enkelt kan få maksimert dette. Det er også noe av det mest motiverende jeg gjør som leder.
– Hvilke av dine egenskaper tror du resulterer i at du havner på topp fem listen i Bransjerapporten?
– Jeg tenker den viktigste grunnen til at jeg havnet på topplisten, ikke var mine egenskaper, men mine fantastiske kollegaer.
– Hvor lenge har du vært leder, og hvem har inspirert deg?
– Jeg har hatt over ti ulike arbeidsplasser, i forskjellige bransjer og dermed hatt mange og forskjellige ledere – og har lært noe av hver eneste én.
Øystein Bonvik lærte meg for eksempel hvordan man ikke skal være leder. Det er ikke slemt å si, altså. Han ga ut en anti-ledelsesbok om det etterpå, som het «Frist meg ikke inn i ledelse».
Men lederen jeg har lært mest ledelse av, er Ingjerd Spiten, som er helt rå på å sette sammen team og få folk til å mestre store oppgaver sammen.
– Hva er den største utfordringen med å være leder?
– Den største utfordringen er å være tilstrekkelig til stede for alle. Hver gang jeg snakker med noen i markedsgjengen, oppdager jeg nye sider ved folk, får viktig innsikt og spennende ideer eller problemstillinger. Ambisjonen min er å ha den tilgjengeligheten, og sørge for at alle får gode muligheter til å mestre jobben sin til fulle, få rom til å være seg selv, bruke bredden i kompetansen sin, og skape verdi.
Fredrik Fornes
– Hvilke egenskaper vil du si er viktigst for en leder?
– Jeg nevner alltid empati og selvinnsikt som de to viktigste. Empati til å lytte og se mennesker på en måte som skaper tillit og trygghet, og selvinnsikt til å klare å se deg selv utenfra. Det å erkjenne at du kan bli bedre i lederskapet ditt mener jeg er helt avgjørende for å bli en god leder.
– Hvilke av dine egenskaper tror du resulterer i at du havner på topp fem listen i Bransjerapporten?
– Jeg, og mange andre, var jo veldig overrasket over at jeg kom med på listen.
Jeg kan nevne hundre andre ledere som fortjener den plassen før meg, men jeg tror forskjellen er at jeg har valgt å gjøre meg selv synlig.
Jeg har snakket om verdiene mine, tankene mine, meningene mine, og delt av kompetansen min.
– Hvor lenge har du vært leder, og hvem har inspirert deg?
– Jeg har fartstid som både kommunikasjonssjef og gründer, men personalansvar og det å faktisk lede ansatte er helt nytt for meg. Jeg gjorde min første ansettelse i mars i fjor.
– Hva er den største utfordringen med å være leder?
– Det er enkelt å være leder når alt går bra – og det har det stort sett gjort for min del så langt. Derfor tror jeg at jeg har mye å lære av å stå i de tøffe situasjonene som garantert vil komme.
Jeg har også jobbet mye med min ledercoach rundt dette med tilbakemeldinger. Jeg må bli bedre på å gi løpende, ærlige feedback – selv om det ikke utelukkende er positivt.
Det å på forhånd skape psykologisk trygghet og en sunn tilbakemeldingskultur er en avgjørende del av dette – som jeg jobber med daglig, sammen med de dyktige kollegaene mine.