Olav T. Sandnes og TV 2 har brutt forhandlingene med Telenor. Det betyr at over en halv million nordmenn ikke får sett TV 2s kanaler. Vi har sjekket hva omdømme-eksperter tror om TV 2s omdømme i ly av konfliktene.

Omdømmeekspert: – TV 2 spiller et kjempehøyt spill

KOM24 har snakket med en rekke omdømme-eksperter om TV 2s stadige konflikter med distributørene vil påvirke omdømmet til kanalen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er stadige konflikter mellom TV 2 og innholdsleverandører. Jeg tror vel kanskje den som sitter igjen med svarteper i dette løpet her er TV 2. Telenor slipper unna med en fin plakat og ingen hører et pip fra TV 2.

Det sier Tor Bang, førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur på BI til KOM24.

– Tilgivelsen sitter løst

Tredje desember brøt forhandlingene mellom TV 2 og Telenor sammen. Da hadde partene forhandlet i tre dager på overtid om en ny distributøravtale. Som en konsekvens av det har Telenor Norge nå ikke rettigheter til å sende innhold fra TV 2 før en ny avtale er på plass.

Bang peker på at dette får konsekvenser for flere enn seerne til TV 2.

– Konsekvensen er at de ikke klarer å levere seere til sine annonsører i den travleste tiden på året, sier han og legger til:

– De spiller et kjempehøyt spill.

Han er usikker på om det er verdt det for TV 2 å ta disse kampene.

Tor Bang ved BI mener TV 2 og Telenor burde klart å blitt enige på et tidligere tidspunkt.

– Jeg vil vel si at tilgivelsen sitter ganske løst hos publikum i hvert fall, men det er mulig at den ikke sitter like løst hos annonsørene. De er her og nå, du kan ikke annonsere for julegaver i februar, peker han på.

Bang sier at alle må verne om sine interesser og verdier, men mener at Telenor og TV 2 deler seng hele veien og at de burde klare å ha ordnet opp tidligere.

– Det er ikke akkurat som om den datoen plutselig dukket opp. Seerne har jo mange andre steder å henvende seg for nyheter og underholdning, peker han på.

Sommeren 2020 hadde over 1 million Telia/Get-kunder svarte skjermer på TV 2s kanaler.

Uenigheten mellom TV 2 og Telia ble først løst 3. september samme år.

I 2019 havnet TV 2 i konflikt med Get over fjernkontrollen deres, mens i 2018 var de i konflikt med Canal Digital (Telenor).

I årene før det har det også verdt en rekke konflikter mellom TV 2 og distributørene.

– Ikke flinke nok til å fortelle

Vilde Schanke Sundet er forsker ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Hun sier at TV 2 kommer i disse konfliktene for de er den mest attraktive distributøren av nasjonalt innhold.

Hun tror likevel ikke disse konfliktene får noen reelle konsekvenser for TV 2.

– Jeg er fristet til å si at seerne tilgir når kanalene er tilbake, sier hun.

Karl-Fredrik Tangen, førstelektor ved institutt for markedsføring ved Høyskolen Kristiania sier han tror ikke TV 2 trenger å være redd for å ta en konflikt.

Karl-Fredrik Tangen tror det kan få konsekvenser for TV 2 å stadig være i konflikt med distrubitørene sine.

– Men de bør være redd for å miste posisjonen som noen som har godt innhold, sier han og peker på at folk kan bli vant med å se på ting som ikke TV 2 sender, når de ikke får tilgang til TV 2s kanaler.

Han mener og at TV 2 ikke har vært flinke til å fortelle hvorfor de tar disse kampene.

– De må tydeliggjøre at de gjør det for seerne. Om det bare virker som de gjør det for aksjonærene for få masse penger, vil de framstå som usympatisk. Men om de sier de trenger penger for å drive bra det de driver, er det ikke store faren, sier han.

Tangen mener det er mange gode grunner til at det ikke er de som distribuerer innholdet som skal sitte på makta.

– Upålitelig distributør

– Det kan hende at de ikke har klart å tydeliggjøre godt nok hvilke interesser som er på spill, sier han.

Men det er ikke bare bra for TV 2 å ta disse konfliktene. Tangen mener folk velger programmer vel så mye som de velger TV-kanal.

– Jeg tror ikke TV 2 blir generelt svekket i folks øyne, men idrettsorganisasjoner for eksempel, som trenger å være sikre på at de får spredd arrangementene sine, kan bli bekymret for å lage avtaler med TV 2, sier han.

Tangen sier at TV 2 kan virke sterk i profesjonelle forhold, om de har innhold andre er avhengige av, men svekket om det virker som de er en upålitelig distributør for det innholdet.

– Jeg tror det svekker TV 2 som avtalepartner. Publikum vender seg vekk fra dem, tror han.

Powered by Labrador CMS