Årets julefilm fra Posten er basert på en kjærlighetshistorie, med fokus på klimakampen.
Årets julefilm fra Posten er basert på en kjærlighetshistorie, med fokus på klimakampen.

Posten med sterk bønn for Moder jord i årets julefilm

– Dette en kjærlighetshistorie der vi har lagt vekt på mellommenneskelige følelser og relasjonene vi har til de som er nærmest oss, sier kreatørduoen i POL.

Publisert Sist oppdatert

Søndag slippes årets julefilm fra Posten, og også i år forteller årets julekampanje en kjærlighetshistorie. Men denne gangen rettes søkelyset på klimakampen.

– Vi ser at klima og miljø er viktig og engasjerer spesielt de unge. Klimatoppmøtet i Sharm El Sheikh har vakt oppmerksomhet de siste ukene. Bevisene er klare – vi kan fortsatt gjøre noe for å nå 1,5 graders-målet, sier markedsdirektør for Posten og Bring, Monica Solberg, i en pressemelding.

Hun mener alle kan bidra og gjøre gode klimavalg.

– Med julefilmen ønsker vi i Posten å skape en plattform for å snakke om klimasaken, dele erfaringer og vise hvordan du og alle kan bidra.

I kraft av å være en av Nordens største logistikkaktører må Posten ha et bevisst forhold til at vi er en del av problemet. Siden 2012 har derfor Postenkonsernet kuttet 51 prosent av sine CO₂-utslipp og distribusjonen skal være utslippsfri innen 2030.

– Her ligger også nøkkelen, å snu det til noe positivt, se mulighetene og være en del av løsningen.

– Alltid en utfordring

Årets julekampanje er utviklet av POL og dette er den fjerde julefilmen som signeres Oslo-byrået. Samarbeidet begynte sommeren 2019 etter at POL vant anbudet som etter to år og to års forlengelse, strekker seg fram til sommeren 2023.

– Med julefilmen ønsker vi i Posten å skape en plattform for å snakke om klimasaken, dele erfaringer og vise hvordan du og alle kan bidra, sier markedsdirektør for Posten og Bring, Monica Solberg.
– Med julefilmen ønsker vi i Posten å skape en plattform for å snakke om klimasaken, dele erfaringer og vise hvordan du og alle kan bidra, sier markedsdirektør for Posten og Bring, Monica Solberg.

Markedsdirektør Solberg har tidligere uttalt at hun håper POL melder seg på i kampen om et videre samarbeid med Posten.

– Det er ingen tvil om at vi stortrives i samarbeidet med POL.

Postens julefilm «When Harry met Santa», som ble sluppet på samme tid i fjor, har mildt sagt opplevd enorm suksess i både inn- og utland og har vært en real snakkis. Selve bakteppet for idé og handling spiller ut i forbindelse med 50 års markeringen for avkriminalisering av homofili i Norge.

Gleden over å jobbe sammen er gjensidig, og partner, strategisk rådgiver og kundeansvarlig for Posten i POL, Marius Eriksen, har ikke lagt skjul på at de ønsker et videre samarbeid med Posten og at han setter pris på de som kunde.

Posten er en modig kunde og vi har blitt godt kjent på disse årene. Det er alltid en utfordring å sy alt sammen til en film, for vi skal ikke bare komme opp med en kreativ idé, det må være en idé som også tar for seg alle budskapene Posten ønsker å formidle, har han tidligere sagt til KOM24.

Kjærlighet fremfor angst

Årets julefilm «Father Christmas and Mother Earth» er produsert av Arts & Sciences. Bakgrunnen for ideen ligger i PWCs Klimaindeks som viser at blant de 100 største norske bedriftene er det kun 10 som faktisk kutter utslipp i henhold til målene satt i Parisavtalen.

Skal vi nå klimamålene, må flere bidra. Det er på tide at også næringslivet tar bladet fra munnen. Håpet er at årets julekampanje vil motivere andre bedrifter til å trappe opp sin klimasatsing, heter det videre i pressemeldingen.

– Årets julefilm handler om klimaet, men i stedet for å fokusere på kalde tall og klimaangst, er dette en kjærlighetshistorie der vi har lagt vekt på mellommenneskelige følelser og relasjonene vi har til de som er nærmest oss, forteller kreatørene bak kampanjen, Rikke Sofie Jacobsen og Pia Emilie Lystad i POL.

Filmen har premiere på TV og kino søndag 20. november.

Powered by Labrador CMS