When Harry met Santa har rørt en hel verden: – For hver tommel ned, kommer circa en million tomler opp, sier rådgiver i Pol og kundeansvarlig for Posten, Marius Eriksen.

Pol og Postens Harry snakkes om i hele verden: – Vi følger sola

Årets julefilm fra Posten har truffet usedvanlig godt og trender på Twitter: – Ikke vært i nærheten av denne skalaen eller hastigheten før, sier kundeansvarlig i Pol.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det har tatt av, ikke bare her hjemme, men i hele verden. Vi fant ut i går at omtalen av filmen følger sola, forteller Marius Eriksen i Pol, til KOM24.

Han er rådgiver og byråets kundeansvarlig for Posten.

– Akkurat nå snakkes det om filmen i Asia, også regner vi med at det blir mer oppmerksomhet fra USA når de våkner igjen.

Pol er byrået bak Posten Norges julefilm «When Harry met Santa». Og samarbeidet har allerede vart i tre år, med stor suksess for alle julefilmene. Dette er dermed den tredje i rekken.

– De to foregående årene har Postens filmer fått mye oppmerksomhet med stor spredning, og begge har fått internasjonal gradvis organisk dekning, men ikke i nærheten av denne skalaen eller hastigheten som årets film har skapt. Det har eksplodert, og onsdag trendet den på Twitter.

Et emne kan bli en trend på Twitter når det er tvitret av et stort antall Twitter-brukere.

Tommel opp

Ideen bak filmen var et ønske om å lage en varm og fin kjærlighetshistorie.

– Over en lang periode med pandemi, kode rød for jorda og en tid det har vært generelt trist å lese nyheter, var det et ønske om å lage en fin historie. Også ble det en naturlig og fin inngang at det om kort tid er 50 år siden homofili ble avkriminalisert i Norge.

– Det har tatt av, ikke bare her hjemme, men i hele verden. Vi fant ut i går at omtalen av filmen følger sola, forteller Marius Eriksen.

Eriksen mener Postens ønske om å være aktuelle og deres internkultur gjør at de er en modig kunde og samarbeidspartner.

– De er et mangfoldsselskap og en viktig samfunnsaktør og pådriver for å være inkluderende. De har en sunn internkultur, og vi er en veldig god match med hverandre.

Fra Pol er det «firerbanden» Rikke Sofie Jacosen, Pia Lystad, Kristin Eidså Brantzeg Scheele og Eriksen som er det kreative teamet bak kampanjen.

Filmen har mottatt et lass av positive tilbakemeldinger.

– Det er veldig koselig. Men som med alt er det noen negative meldinger å lese, men for hver tommel ned, er det cirka en million tomler opp - så vi forstår at vi har truffet en nerve som engasjerer folk.

Treffer en ømhet i hjertet

I forkant av filmen var det flere åpne dialoger med FRI for å ikke tråkke over streken.

– Det er en viktig markering, og Posten ønsket å gjøre det riktig. Vi hører stadig om virksomheter som blir beskyldt for pink- green og brownwashing fordi de har plumpet ut med budskap på en ufin måte. Posten ønsket å gjøre dette på de rette premissene fordi dette er noe de jobber mye med selv. Resultatet og reaksjonene verden over viser at vi har truffet med en film som har rørt mange og viser en ømhet som stikker i hjertet.

Harrys ønskeliste anno 2021.

Filmen har blitt omtalt i hele verden, deriblant av The Guardian, The Huffington Post, Independent og New York Post. Og gjør det stort på alle sosiale medier. Senest onsdag delte den offisielle norske ambassaden i Athen at det var helt fantastisk å være norsk.

– Jeg synes Posten uttrykker det så godt i filmen. Selv om det er 50 år siden avkriminaliseringen, kan vi ikke stoppe å jobbe med holdninger. Dette er holdninger Posten fremmer i sitt arbeidsmiljø for å inkludere, utvide mangfoldet og jobbe med likeverd. Det er veldig positivt at vi setter søkelys på dette - men vi er dessverre ikke helt der vi vil være ennå, så dette er noe vi må fortsette å jobbe med. Men så langt er vi svært fornøyd med dette bidraget.

Powered by Labrador CMS